Nuoria opiskelijoita

Jatkuvan oppijan opinto-oikeus käyttöön elokuussa

Itä-Suomen yliopisto ottaa käyttöön jatkuvan oppijan opinto-oikeuden ensi elokuusta alkaen. Sen mukaan tutkinnon suorittanut opiskelija voi täydentää opintojaan maksutta seuraavan kahden lukuvuoden ajan.

Itä-Suomen yliopistosta 1.8.2019 tai sen jälkeen valmistuva opiskelija voi aktivoida jatkuvan oppijan opinto-oikeuden tutkinnon suorittamisen jälkeen. Opinto-oikeuden käyttäminen on mahdollista tutkinnon suorittamislukuvuoden ja sitä seuraavan kahden lukuvuoden aikana.

Jatkuvan oppijan opinto-oikeus koskee Itä-Suomen yliopistossa ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita ja myös niitä alemman tutkinnon suorittaneita, kun opiskelijalla ei ole oikeutta suorittaa ylempää korkeakoulututkintoa.

– Jatkuvan oppijan opinto-oikeus mahdollistaa opintojen täydentämisen huomioimalla työelämätarpeet. Esimerkiksi, jos valmistunut opiskelija huomaa jonkun työssään tarvitsemansa tiedon tai taidon vielä puuttuvan, niin hän voi täydentää opintojaan jatkuvan oppijan opinto-oikeudella, akateeminen rehtori Harri Siiskonen toteaa.

Jatkuvan oppijan opinto-oikeudella voi opiskella yliopiston opintoja vapaan sivuaineoikeuden mukaisesti tai suorittaa loppuun sivuaineopintoja, joihin on saanut sivuaineoikeuden tutkinnon suorittamisen aikana. Opetukseen osallistumisen mahdollisista rajoituksesta on tarkempaa tietoa opetussuunnitelmissa. Opiskelija saa virallisen opintorekisteriotteen suorittamistaan opinnoista.

Tällä hetkellä valmistunut opiskelija on voinut suorittaa tutkintoa täydentäviä opintoja tutkinnon suorittamislukukauden loppuun saakka. Elokuusta alkaen valmistuvien opiskelijoiden täydentävien opintojen suorittamismahdollisuudet parantuvat merkittävästi.

– Uudistus tarkoittaa samalla myös sitä, että valmistunut opiskelija voi ottaa tutkintotodistuksen ulos yliopistosta heti kun hän suorittanut riittävästi opintoja eikä hänen tarvitse jäädä odottamaan mahdollisten täydentävien opintojen valmistumista, lisää jatkuvan oppimisen kokonaisuutta koordinoiva dekaani Sari Rissanen.

– Toivottavasti myös työnantajat hyödyntävät ja tukevat tätä mahdollisuutta lisätä valmistuneiden kompetensseja jatkuvan oppijan statuksella.  Käytännössä jatkuvan oppijan opinto-oikeus on myös oiva keino lisätä työelämän ja koulutuksen välistä vuoropuhelua ja saada palautetta tarvittavasta osaamisesta muuttuvissa työtehtävissä, Rissanen sanoo

Jatkuvan oppijan opinto-oikeus sisältyy Itä-Suomen yliopiston uuteen opintojohtosääntöön, joka tulee voimaan 1.8.2019.

Dekaani Sari Rissanen, 040 594 3774

Opintopalveluiden johtaja Miia Turtiainen, 050 438 2610