Lapsia liikkumassa

Urheiluseurassa liikkuminen lisää akuutteja ja rasitusvammoja nuorilla

Urheiluseuroissa liikkuvilla nuorilla esiintyy enemmän akuutteja ja rasitusvammoja kuin saman ikäisillä seuroihin kuulumattomilla nuorilla, osoitti tuore suomalainen TELS-monikeskustutkimus. Vammojen tehokkaampaan ennaltaehkäisyyn on syytä panostaa entistä enemmän urheiluseuranuorilla. Tutkimuksen tulokset on julkaistu BMC Musculoskeletal Disorders -lehdessä.

Edustavassa aineistossa oli mukana 1077 urheiluseuraan kuuluvaa 14-16-vuotiasta nuorta Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Oulussa ja 812 urheiluseuraan kuulumatonta verrokkia. Tutkimuksessa mukana olleet harrastivat yleisimpiä liikuntalajeja: koripallo, maastohiihto, salibandy, voimistelu, jääkiekko, suunnistus, luistelu, jalkapallo, uinti ja yleisurheilu. Akuuttien vammojen ja rasitusvammojen määrä kartoitettiin strukturoidulla kyselyllä edeltävän 12 kuukauden aikana. Kyselyllä selvitettiin myös vammautunut kehon osa ja vamman laatu sekä vamman tapahtuma-ajan olosuhteet.

Urheiluseuraan kuuluvista 60 % ja seuraan kuulumattomista 31 % raportoi saaneensa joko akuutin tai rasitusvamman edeltävän 12 kuukauden aikana. Akuuteista vammoista 44 % oli urheiluseuraan kuuluvilla ja 20 % seuraan kuulumattomilla. Urheiluseuraan kuuluvilla nuorilla oli noin kolminkertainen sukupuolivakioitu riski saada akuutti vamma urheiluseuraan kuulumattomiin verrattuna. Yksilöurheilijoilla oli pienempi akuutin vamman riski kuin joukkue- tai kontaktilajeissa urheilevilla. Akuuteista vammoista venähdykset ja ruhjeet olivat yleisimmin raportoituja kummassakin ryhmässä. Pojilla oli suurempi riski saada akuutti vamma tyttöihin verrattuna koko aineistoa tarkasteltaessa.

Rasitusvammasta raportoi kärsineensä 35 % urheiluseuranuorista ja 17 % seuraan kuulumattomista. Urheiluseuranuorilla oli noin 2,5-kertainen sukupuolivakioitu riski saada rasitusvamma urheiluseuraan kuulumattomiin verrattuna. Tytöillä ja pojilla oli yhtä suuri riski saada rasitusvamma koko aineistoa tarkasteltaessa.

Akuuteista vammoista yleisimpiä olivat ranteen, käden ja jalkaterän vammat kummassakin ryhmässä. Sen sijaan rasitusvammoista yleisimpiä olivat polven, lonkan, nivustaipeen ja lantion alueen vammat urheiluseuranuorilla, kun taas seuraan kuulumattomilla oli yleisimmin ranteen ja käden alueen rasitusvammoja.

Enemmän urheilevilla ja useammin kilpailevilla pojilla oli suurentunut akuutin vamman riski, tytöillä vastaavaa ei havaittu. Vapaa-ajan liikunnassa tai koululiikunnassa raportoiduissa akuuteissa vammoissa ei ollut eroa urheiluseuranuorten ja seuraan kuulumattomien välillä.

Terveyttä Edistävä liikuntaSeura -tutkimus, TELS, on kuudella paikkakunnalla toteutettava monikeskustutkimus. Kuopiossa hankkeesta vastaa Kuopion liikuntalääketieteen tutkimuslaitos.

Itä-Suomen yliopiston dosentti, ylilääkäri Kai Savonen, Kuopion liikuntalääketieteen tutkimuslaitos, 040 062 8532, kai.savonen@uef.fi

Tutkimusartikkeli:

Ristolainen L, Toivo K, Parkkari J, Kokko S, Alanko L, Heinonen OJ, Korpelainen R, Savonen K, Selänne H, Vasankari T, Kannas L, Villberg J, Kujala UM. Acute and overuse injuries among sports club members and non-members: the Finnish Health Promoting Sports Club (FHPSC) study. BMC Musculoskelet Disord. 2019 Jan 19;20(1):32. doi: 10.1186/s12891-019-2417-3