Kämmen

Moniammatillinen suursimulaatio järjestetään ensimmäistä kertaa kokonaan etänä – aiheena lähisuhdeväkivallan puheeksi ottaminen ja varhainen tuki

Neljäs Itä-Suomen yliopistossa järjestettävä moniammatillinen suursimulaatio käsittelee tänä vuonna lähisuhdeväkivaltaa auttamistyön näkökulmasta. Tilaisuuden tavoitteena on kehittää eri alojen työntekijöiden ja opiskelijoiden osaamista lähisuhdeväkivallan puheeksi ottamisesta, varhaisesta tuesta ja moniammatillisesta yhteistyöstä. Kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan opiskelijat, ammattilaiset ja kouluttajat.

– Lähisuhdeväkivalta on tärkeä aihe, joka sopii hyvin moniammatillisen suursimulaation teemaksi. Lähisuhteissa koettu väkivalta on yleistä, mutta jää helposti piiloon. Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja siihen puuttuminen vaatii erityistä osaamista, ja se pitäisi tehdä mahdollisimman varhain ongelman tullessa esille. Moniammatillinen työskentely on tässä olennaista, sillä tilanteeseen kietoutuu tarve monenlaiselle ammatilliselle osaamiselle, kertoo tämän vuoden suursimulaation sisällöllisestä suunnittelusta vastaava yliopistonlehtori Kaarina Mönkkönen.

– Simulaatiota on suunniteltu keväästä saakka yhdessä eri alojen ammattilaisten kanssa. Lähisuhdeväkivallan lisäksi tarkoitus on kiinnittää huomiota myös moniammatilliseen vuorovaikutukseen. Simulaatiota on rakennettu sosiaalityöntekijän, lääkärin, kriisityöntekijän, päihdetyöntekijän sekä näyttelijän ammattitaidolla. Tavoitteena on luoda tilanne, joka parhaimmillaan toteutuisi paljon puhutussa tulevaisuuden Sote-keskuksessa, jatkaa yliopistonlehtori Marja-Leena Hyvärinen.

Lähisuhdeväkivaltaa käsittelevä suursimulaatio järjestetään keskiviikkona 21.10.2020 kello 13–15.30, ja se toteutetaan ensimmäistä kertaa täysin etänä.

– Korona on tuonut muutoksia opetuksen suunnitteluun ja jo alkukesästä oli selvää, että myös suursimulaation järjestelyjä joudutaan miettimään uudelleen. Nyt kun tilaisuus on kokonaan etänä, luo se myös entistä parempia osallistumismahdollisuuksia. Mukaan pääsee omalta tietokoneelta käsin eri puolilta Suomea, jopa toisesta maasta, Mönkkönen kertoo tilaisuuden toteutuksesta.

Simulaatio saattaa herättää katsojassa voimakkaita tunteita, sillä väkivalta ja siihen puuttuminen on kaikille, myös ammattilaisille, aina vaikea asia.

Suursimulaatio kuuluu Itä-Suomen yliopiston moniammatillisiin Sote-opintoihin. Moniammatillisen suursimulaation suunnittelusta vastaa monitieteinen ryhmä, jossa on tänä vuonna asiantuntijoita yliopiston yhteiskuntatieteen, hoitotieteen, farmasian, yleislääketieteen ja hammaslääketieteen laitoksilta, Kielikeskuksesta sekä Savonia- ja Karelia-ammattikorkeakoulujen sosiaal- ja terveysaloilta ja KYSistä.

Lähisuhdeväkivallan puheeksi ottaminen ja varhainen tutki -suursimulaation esite

Mukaan voi ilmoittautua 9.10.2020 mennessä oheisesta linkistä: https://q.surveypal.com/Ilmoittautuminen-suursimulaatioon-21.10.2020-BZmo2_4tAqIYmXJ1