Jussi Laine

Jussi Laineelle WSSAn nousevan huippututkijan palkinto

Yliopistotutkija Jussi Laine Karjalan tutkimuslaitokselta on saanut Western Social Science Associationin (WSSA) nousevan huippututkijan palkinnon. Palkinto myönnetään yhteiskuntatieteilijöille, jotka ovat toimineet tutkimusalansa terävimmässä kärjessä ja vaikuttaneet yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen merkittävästi.

Jussi Laineen lisäksi vuoden 2019 tunnustuspalkinnot myönnettiin tohtori Dory Quinnille (Pittsburg State University) sekä apulaisprofessori Maria Montserrat Feu-Lópezille (Sam Houston State University). Laine on viimeaikaisessa tutkimuksessaan tarkastellut erityisesti Eurooppaan kohdistuvaa liikkuvuutta sekä maantieteellisten että mentaalisten rajojen rooleja tässä. Hän toimi johtavan kansainvälisen rajatutkimusjärjestön, Association for Borderlands Studiesin, toiminnanjohtajana ja rahastonhoitajana vuosina 2013–2017 ja hänet on sittemmin valittu järjestön presidentiksi.

Vuonna 1958 perustettu WSSA edistää monitieteistä ja tieteidenvälistä tietämystä, opetusta, palveluja sekä tutkijavaihtoa yhteiskuntatieteiden alalla. Se myös tukee yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta ja yhdenvertaisuutta. Järjestössä on mukana yli 30 tieteenalaa kaikkialta maailmasta. WSSA järjestää vuosittain tieteellisen konferenssin sekä julkaisee Social Science Journal -tiedejulkaisua.