UEF liput lipputangoissa

Itä-Suomen yliopiston ”flippaus” ehdokkaana parhaaksi eurooppalaiseksi opetuksen ja oppimisen projektiksi

Itä-Suomen yliopistossa on ”flipattu” eli toteutettu käänteistä opetusta vuodesta 2016 lähtien. Nyt flippaus on osana opetuksen, oppimisen ja oppimisympäristöjen strategista kehittämistoimintaa huomioitu kansainvälisesti. Flipping Finland -hakemus on toinen jatkoon päässeistä hankkeista European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL) -järjestön Best Research and Practice Project (BR&PP) -kilpailussa. Tästä tunnustus kuuluu UEFin oppimisympäristöjen tutkimusperustaisen kehittämisen Ameba-tiimille sekä flippaaville opettajille ja heidän opiskelijoilleen.

Tutkijatohtori (tenure track) Erkko Sointu, professori Laura Hirsto ja projektitutkija Jenni Kankaanpää esittelevät UEFin flippaustoimintaa sekä siihen pohjautuvaa Flipped Learning -hanketta (OKM kärkihanke 2017–19) marraskuussa EAPRIL 2018 -konferenssissa Sloveniassa, jossa myös BR&PP-kilpailun voittaja julistetaan.

Itä-Suomen yliopistossa on koulutettu nyt noin sata flippaavaa opettajaa, ja noin 8 000 opiskelijaa on osallistunut flipattaville kursseille. Flipped Learning -hankkeen myötä on tuotettu kaikille julkinen flippausmanuaali www.uef.fi/flippaus, minkä lisäksi toimintaa laajennetaan myös kolmeen muuhun suomalaiseen yliopistoon partneriflippareiden toimesta.

Erkko Sointu erkko.sointu(at)uef.fi