Opiskelijoita sohvalla.

”Flippaus” valittiin parhaaksi tutkimuksen ja käytännön opetuksen projektiksi Euroopassa

European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL) valitsi parhaaksi eurooppalaiseksi tutkimuksen ja käytännön opetuksen ja oppimisen projektiksi Itä-Suomen yliopiston ”Flipping Finland” -kehittämistoiminnan. Palkinto jaettiin Sloveniassa pidetyssä EAPRIL 2018 -konferenssissa.

Flippaus eli käänteinen lähestymistapa opetukseen sekä siihen liittyvä oppimisen kulttuurin muutos on otettu Itä-Suomen yliopistossa laajamittaisesti käyttöön, ja malli kehittyy edelleen. Itä-Suomen yliopiston opettajille on tarjottu käänteisen opetuksen koulutusta systemaattisesti vuodesta 2016 lähtien Itä-Suomen yliopistossa toimivan oppimisympäristöjen tutkimusperustaista kehittämistä edistävän Ameba-tiimin johdolla. Nyt flippaus huomioitiin osana opetuksen, oppimisen ja oppimisympäristöjen strategista kehittämistoimintaa myös kansainvälisesti. Flipping Finland voitti EAPRIL-järjestön Best Research and Practice Project (BR&PP) -kilpailun ensimmäisenä suomalaisena projektina.

– Tästä tunnustus kuuluu flippaaville opettajille ja heidän opiskelijoilleen, koko yliopistolle ja Ameba-tiimille, kertoo tutkijatohtori Erkko Sointu Sloveniasta, missä hän oli esittelemässä flippausta professori Laura Hirston ja projektitutkija Jenni Kankaanpään kanssa. Itä-Suomen yliopiston flippaustoiminnassa ovat aktiivisesti toimineet Ameba-tiimin ohella ja sen jäseninä Markku Saarelainen ja Lasse Heikkinen, jotka ovat alan suomalaisista pioneereja.

Itä-Suomen yliopistossa on koulutettu nyt noin sata flippaavaa opettajaa, ja yli 8 000 opiskelijaa on osallistunut flipatuille opintojaksoille. Flipped Learning -hankkeen myötä Ameba-tiimi ja flippariopettajat ovat tuottaneet avoimesti saatavilla olevan käänteisen opetuksen käsikirjan (www.uef.fi/flippaus), minkä lisäksi toimintaa laajennetaan myös kolmeen muuhun suomalaiseen yliopistoon partneriflippareiden, Ameba-tiimin sekä Itä-Suomen yliopiston opintopalvelujen toimesta.