UEF-teksti heijastuu aurinkolaseista.

Väkivallan uhrina ja tekijänä - Rikostaustaisten naisten kokemukset, toimijuus ja väkivaltatyö

• Webinaari
  • Talous ja yhteiskunta
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
9:00–15:15
Tapahtumapaikka:
Verkossa
Lisää kalenteriin:

Millaista on olla naisena väkivaltaisessa ympäristössä? Miltä naisen toimijuus näyttäytyy silloin, kun väkivalta kietoutuu moniulotteisesti elämän eri osa-alueilla? Millaista haavoittuvuutta tai sukupuolispesifiä ilmiöön liittyy?

Tutkimus- ja kehittämispäivän teemaa lähestytään naisnäkökulmasta. Naiset ovat rikoksentekijöinä ja vankeina marginaalinen ryhmä. Väkivaltaisia rikoksia tehneitä miehiä ja naisia yhdistää haavoittuvassa asemassa eläminen usein jo lapsuudesta lähtien sekä päihdeongelmaisuus. Kuitenkin naisia rikoksentekijöinä käsittelevä tutkimus nostaa useita erityisiä piirteitä heidän teoissaan, rikosseuraamuksissaan ja vapautumisen jälkeisen elämän rakentamisessa. Naiset ovatkin yleisemmin uhrin kuin tekijän asemassa ja heidän tekemänsä vankilaan johtavat rikolliset teot ovat usein yksittäisiä tekoja. Naiset myös uusivat rikollisia tekoja harvemmin kuin miehet. Tämänhetkisessä keskustelussa nousevat esiin traumainformoitu työ sekä sosiaalisten verkostojen merkitys rikoksen teossa ja rikollisuudesta irtautumisesta.

Päivän aikana kuullaan monipuolisesti asiantuntijoita ja käydään keskustelua.

9.00–9.15 Tervetulosanat
Kehityspäällikkö Miika Kaskinen, Rikosseuraamuslaitos ja professori Mikko Aaltonen, Itä-Suomen yliopisto

9.15–10.15 Alustava aihe: Vankitaustaisten naisten toimijuus ja identiteettikategorisoinnit,
tutkija Vera Virolainen, Tampereen yliopisto
Kommenttipuheenvuoro: professori (emerita) Vilma Hänninen, Itä-Suomen yliopisto

10.15–11.15 Naiserityisyys vankilassa käytännössä?
Vanajan vankilan johtaja Kaisa Tammi, Rikosseuraamuslaitos
Kommenttipuheenvuoro: kokemusasiantuntija Hanna Pirttilahti

11.15–12.15 Lounastauko

12.15–13:15 Alustava aihe: Miten tukea naisia väkivallattomuuteen ja vastuunottoon omista tunteista ja teoista. Kokemuksia lyhytinterventiosta.
Koordinaattori Emma Laine, Maria akatemia ry

13:15–13:30 Tauko

13.30–14.45 Miksi tarvitaan naiserityistä työskentelyä? Kuvaus Kriminaalihuollon tukisäätiön naiserityisestä työstä.
Projektipäällikkö Sari Lönnberg, Naiset näkyväksi- ja Väkevä-hanke ja projektityöntekijä, psykologi Suvi Kivimäki, Väkevä-hanke, KRITS
Kommenttipuheenvuoro: kokemusasiantuntija Christine Petäjä

14.45–15:15 Yhteenveto ja päätössanat: professori Mikko Aaltonen, Itä-Suomen yliopisto

IV tutkimus- ja kehittämispäivän järjestävät:
Itä- ja Pohjois-Suomen rikosseuraamusalue
Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitos, Joensuun kampus
Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden laitos, Kuopion kampus

Tutkimus- ja kehittämispäivään tulee ilmoittautua etukäteen. Ilmoittautuminen alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.10. Linkki osallistumiseen lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla.

Tilaisuuden kohderyhmänä ovat rikosseuraamuslaitoksen työntekijät, yliopiston opiskelijat, tutkijat ja opettajat, rikosseuraamuslaitoksen yhteistyökumppanit sekä kaikki asiasta kiinnostuneet. Tilaisuus on maksuton. Tervetuloa!

Lisätietoja antavat kehityspäällikkö Miika Kaskinen, sähköposti miika.kaskinen@om.fi ja yliopisto-opettaja Mia Kilpeläinen, sähköposti mia.kilpelainen@uef.fi.