Mies ja poika luonnossa.

Studia Generalia: Utopia yhteiskuntatieteellisenä metodina kestävän tulevaisuuden rakentamisessa

• Yleisöluento
  • Talous ja yhteiskunta
  • Teknologia ja innovaatiot
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
Tapahtumapaikka:
Verkossa
Lisää kalenteriin:

Hyvinvointi ekologisena kysymyksenä – kaikille avoin Studia Generalia

Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden laitos uudistaa toimintojaan kestävän hyvinvoinnin opetuksen ja tutkimuksen osalta. Uudessa Hyvinvointi yhteiskunnassa -nimisessä suuntautumisvaihtoehdossa yhdistyvät entiset sosiologian ja sosiaalipedagogiikan maisteriohjelmat.

Juhlistamme Hyviksen käynnistämistä tarjoamalla kaikille avoimen Studia Generalia -luentosarjan kevään 2021 aikana. Luennoitsijoina on joukko maamme parhaita kestävän hyvinvoinnin asiantuntijoita. Luentotilaisuuden kesto on 1–1,5 tuntia.

17.5. Teppo Eskelinen luennoi aiheesta Utopia yhteiskuntatieteellisenä metodina kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.

Luennolla tutkitaan vaihtoehtoisten ja kuviteltujen yhteiskuntien eli yhteiskuntautopioiden käyttöä ja merkitystä yhteiskuntatieteellisessä analyysissa ja yhteiskuntakritiikissä. Utopioita metodina sovelletaan erityisesti kysymykseen kestävämmän yhteiskunnan rakentamisesta: missä määrin se edellyttää poliittista mielikuvitusta teknisten ratkaisujen ohella?

Teppo Eskelinen on kansainvälisen kehitystutkimuksen yliopistonlehtori Jyväskylän yliopistossa. Hän on kirjoittanut luentonsa aiheeseen liittyen mm. kirjat The revival of political imagination: Utopias as methodology (Zed, 2020) ja Demokratia utopiana ja sen vastavoimat (Vastapaino, 2019).

Tilaisuus järjestetään Zoom-alustalla. Tämä on Studia Generalia -luentosarjan viimeinen luentotilaisuus.

Tervetuloa!