UEFin liput.

Rikostaustainen perhe? Rikostaustaisten perhe- ja läheissuhteiden tukeminen verkostoyhteistyönä

• Webinaari
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
8:30–16:00
Tapahtumapaikka:
LifesizeCloud
Yhteystiedot:

Mari Suonio

Lisää kalenteriin:

Itä- ja Pohjois-Suomen rikosseuraamusalue sekä Itä-Suomen yliopisto (oikeustieteiden laitos / Joensuun kampus ja yhteiskuntatieteiden laitos / Kuopion kampus) järjestävät III tutkimus- ja kehittämispäivän tiistaina 27.10.2020 klo 8.30-16.00 verkossa.

Tutkimus- ja kehittämispäivän teemana on rikostaustaisten perhe- ja läheissuhteet. Päivän aikana tarkastellaan rikostaustaisten perhe- ja läheissuhteita seuraamusten, tuen, lähisuhdeväkivallan ja lasten edun näkökulmasta palvelujärjestelmän eri toimijat huomioiden. Perhe- ja läheissuhteiden tukeminen ja huomioiminen on tärkeää. Kuitenkin perhe- ja läheissuhteet voivat jäädä näkymättömäksi esimerkiksi rikosseuraamuksissa. Huomio myös helposti kiinnittyy yksilötasoisiin riskeihin ja ongelmiin niiden perhe- ja läheissuhteisiin laajemmin liittyvien vaikutusten sijaan. Perhe- ja läheissuhteiden ylläpitäminen ja edistäminen vankeusrangaistuksen aikana vaikuttaa kaikkien asianosaisten elämään sekä tuomitun vankilassa oloaikana että vapautumisen jälkeen siviiliin palatessa.

Puheenvuorot käsittelevät rikosseuraamuslaitoksen lapsi- ja perhetyön linjauksia, lasten ja perheiden tukemista ja lähisuhdeväkivallan problematiikkaa. Päivän aikana äänessä on rikosseuraamuslaitoksen toimijoita, yliopiston tutkijoita sekä kolmannen sektorin ja lastensuojelun toimijoita.

Tutkimus- ja kehittämispäivään tulee ilmoittautua etukäteen. Ilmoittautuminen avautuu 21.9.2020. Linkki seuraamiseen lähetetään ilmoittautuneille 26.10.

Tilaisuuden kohderyhmänä ovat rikosseuraamuslaitoksen työntekijät, yliopiston opiskelijat, tutkijat ja opettajat, rikosseuraamuslaitoksen yhteistyökumppanit sekä kaikki asiasta kiinnostuneet. Tilaisuus on maksuton. Tervetuloa!

Twitterissä päivään liittyvää keskustelua voi seurata ja siihen voi osallistua tunnisteella #uefrisepäivä.

Ohjelma (pdf)

9.00–9.15 Tervetulosanat
Akateeminen rehtori Tapio Määttä, Itä-Suomen yliopisto
Kehityspäällikkö Miika Kaskinen, Rikosseuraamuslaitos

9.15–10.15 Lapsi- ja perhetyön linjaukset - Vankilan näkökulma
Sosiaalityön ja opinto-ohjauksen erityisohjaaja Marianne Laapotti, Naarajärven vankila
kommenttipuheenvuoro sosiaalityön professori Riitta Vornanen, Itä-Suomen yliopisto

10.15–11.15 Haavoittunut vanhemmuus – miten tuemme lasta ja perhettä?
Perhetyön päällikkö Tarja Sassi, Kriminaalihuollon tukisäätiö
kommenttipuheenvuoro apulaisprofessori Anna-Maija Castrén, Itä-Suomen yliopisto

11.15–12.15 Lounastauko

12.15–13.15 Lähisuhdeväkivalta elämän pitkänä varjona
yliopisto-opettaja Sisko Piippo, Itä-Suomen yliopisto
emeritusprofessori Leo Nyqvist, Turun yliopisto

13.15–13.30 Tauko

13.30–14.45 Asiakassuunnitelmat verkostotyössä – tukevatko suunnitelmat asiakasta kokonaisvaltaisesti?
professori Virve Toivonen, Itä-Suomen yliopisto
sosiaaliohjaaja Päivi Grönholm, Kuopion kaupunki, lastensuojelu