Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Oppimisanalytiikka opettajan työvälineenä - Uhka vai mahdollisuus?

• Seminaari
  • Koulutus ja oppimisympäristöt
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
Tapahtumapaikka:
Rantakylän normaalikoulu sekä verkossa
Pataluodonkatu 6, 80160 Joensuu
Lisää kalenteriin:

Tiedätkö, mitä on oppimisanalytiikka? Tiedätkö mitä hyötyä siitä voi olla opettajalle? Entä tiedätkö, millä edellytyksillä sillä voidaan tukea oppimista?

Tervetuloa perehtymään oppimisanalytiikkaan opettajan pedagogisena työvälineenä. Seminaarissa pääset tutustumaan erilaisissa työpajoissa oppimisanalytiikan sovelluksiin ja niiden käyttöön osana opetusta. Seminaarin paneelikeskustelussa esitellään oppimisanalytiikan viimeaikaista tutkimuksen antia ja pohditaan tutkimustuloksia siitä, miten oppimisanalytiikkaa voi hyödyntää opettajan konkreettisena työvälineenä.

Tilaisuus on tarkoitettu peruskoulun, toisen asteen ja korkeakoulun opettajille sekä oppimisanalytiikasta kiinnostuneille toimijoille. Tilaisuuden tarkoituksena on tarjota opettajille näkökulmia konkreettisiin keinoihin oppimisanalytiikan hyödyntämiseen opetuksessa. Seminaariin on mahdollista osallistua paikan päällä tai striimatulla etäyhteydellä. Osallistumista paikan päällä suositellaan työpajojen toiminnallisten osuuksien vuoksi. Mikäli läsnäolijoiden määrää joudutaan rajoittamaan, otetaan osallistujat ilmoittautumisjärjestyksessä.

Seminaarin järjestäjinä toimivat Business Finlandin rahoittama Oppimisanalytiikan hyödyntäminen itseohjatun oppimisen tukemisessa koulutuspolun eri vaiheissa (OAHOT) -hanke ja Itä-Suomen yliopisto. Tilaisuus pidetään suomeksi. Tapahtuma on avoin ja maksuton. Kahvitarjoilu ja pientä suolaista purtavaa. Ilmoittautuminen 19.4. mennessä.

Ohjelma

16.00 Tervetuloa,  kasvatustieteen professori Laura Hirsto, Itä-Suomen yliopisto
16.10 Tilaisuuden kulku, Jenni Bäckman
16.15–16.45 Työpajat osa 1
16.50–17.20 Työpaja osa 2

Seminaarin osallistujat osallistuvat kahteen työpajaan, joihin ilmoittaudutaan seminaariin ilmoittautumisen yhteydessä. Työpajat järjestetään osallistujien ilmoittautumisten mukaan joko kerran tai kahdesti. Työpajojen teemat ovat seuraavat:

Työpaja 1: Yliopistonlehtori Vesa Paajanen, yliopisto-opettajan näkökulmia ja kokemuksia opetuksessa käytettyihin oppimisanalytiikan välineisiin
Työpaja 2: Lehtori Teija Paavilainen, luokanopettajan näkökulmia ja kokemuksia opetuksessa käytettyihin oppimisanalytiikan välineisiin
Työpaja 3: Oppimiskonsultti Ville Tuominen, oppimisen tukemisen mahdollisuudet kokonaisvaltaisen oppimisjärjestelmän avulla esimerkkinä Valamis-oppimisalusta
Työpaja 4: Perustaja ja toimitusjohtaja Ulla-Maaria Koivula, Thinglink-sovelluksen uudet oppimisanalytiikkaominaisuudet opettajan työn tukena.

17.20 Kahvitus ruokasalissa

17.35 Paneelikeskustelu hankkeen edustajan puheenvuoron johdattelemana. Keskustelussa tarkastellaan oppimisanalytiikan viimeaikaisen tutkimuksen antia ja oppimisanalytiikan sovelluksia opettajan työvälineenä. Paneelikeskustelussa huomioidaan osallistujien kysymyksiä.

18.00–18.15 Oppimisanalytiikkaseminaarin yhteenveto ja päätössanat

Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja antaa Jenni Bäckman, sähköposti jenni.backman@uef.fi.