Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Tapahtumapaikka:
Verkossa
Lisää kalenteriin:

Tervetuloa seuraamaan Karjalan teologisen seuran, Veritas Forum Finlandin ja OPKO Joensuun järjestämää etäpaneelikeskustelua ti 27.4.2021 klo 17–19.

On toivon ja toiminnan aika – Kolme näkökulmaa ympäristökriisiin.

Keskustelijoina ovat maantieteen professori Ari Lehtinen, THL:n ympäristöanalytiikan dosentti Panu Rantakokko ja tietokirjailija, teologian tohtori Pauliina Kainulainen. Tilaisuuden juontaa Karjalan teologisen seuran puheenjohtaja, apulaisprofessori Pekka Metso.

Uutiset täyttyvät turtumukseen asti raporteista siitä, kuinka luonto ympäriltämme tuhoutuu vieden ihmisten elinkeinoja ja elinympäristöjä mukanaan. Jotain tarttis tehdä. Samoin toivolle olisi tilausta nyt, jos koskaan.

Mutta mistä sitä toivoa oikein ammennetaan ympäristökriisien keskellä? Tai mitä se toivo oikeastaan on? Jos sitä jostain saa, niin mihin asti se kantaa ja mitä tarkoitusta varten?

Maantieteen professori Ari Lehtinen hahmottaa toivon nousevan degrowth-ajattelusta, oikeudenmukaisuusliikkeistä ja ympäristökansalaisuuden vahvistamisesta. Miksi juuri nämä antavat Lehtiselle toivoa?

- Ihmiset ovat ennenkin kriisien äärellä oppineet uusille tavoille. Kyse on nytkin uusien tapojen opettelusta – jakamisen ja hiljentymisen kulttuurin vahvistamisesta ja luonnonriiston pysäyttämisestä, Lehtinen sanoo.

Teologian tohtori ja tietokirjailija Pauliina Kainulainen saa toivoa ihmisen syvemmästä muutoksesta, transformaatiosta ja jopa maailmankatsomuksellisen käänteen mahdollisuudesta.

- Yhteinen ja luova kansalaistoiminta herättää toivon ja sitä ylläpitävän merkityksen, sanoo Kainulainen.

THL:n ympäristöanalytiikan dosentti Panu Rantakokon mukaan joudumme aina tyytymään ympäristöongelmien hallinnointiin tekniikoilla, jotka usein ratkaistessaan yhden ongelman luovat suuremman tai pienemmän toisaalle.

- Siksi kuoleman varjo seuraa jokaista ihmistä loppuun asti. Varjon keskellä kohoava risti voi kuitenkin myös rohkaista ympäristöongelmien mittakaavan edessä toivottomuuteen vaipuvaa.

Keskustelu toivosta ja toiminnasta striimataan Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksen Carelia-salista ja sen juontaa Karjalan teologisen seuran puheenjohtaja, apulaisprofessori Pekka Metso.

Yleisö voi osallistua lähetykseen esittämällä kysymyksiä lähetyksen live chatin kautta.

Linkki livelähetykseen

Facebook-tapahtuma