Asiakirjakansioita

Kuulustelumenetelmät seksuaalirikostutkinnan ytimessä - miten edistää näyttöön perustuvien menetelmien käyttöä?

• Seminaari
  • Talous ja yhteiskunta
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
Tapahtumapaikka:
Joensuun kampus, Futura-rakennus, sali F100
Yliopistokatu 7
Lisää kalenteriin:

Seminaarin tavoitteena on tuoda näkökulmia keskusteluun seksuaalirikosten tutkinnasta ja erityisesti kuulustelumenetelmien kehittämisestä viimeisimmän tutkimustiedon ja ammattilaisten kokemusten pohjalta. Osallistujien kysymykset ja keskustelu ovat suotavia. Seminaarin toivotaan myös käynnistävän yhteistyötä kuulustelumenetelmien kehittämiseksi tulevaisuudessa.

Seminaarin pääpuhuja on Dr Patrick Tidmarsh (University of Suffolk). Hän on työskennellyt seksuaalirikosten parissa yli 30 vuotta, joista 20 vuoden ajan hän työskenteli seksuaalirikollisten hoidossa, vankiloissa ja yhteiskunnassa sekä aikuisten että nuorten parissa. Poliisitoiminnassa Australiassa hän työskenteli kaksitoista vuotta, koulutti rikostutkijoita ja kehitti seksuaalirikosten tutkinnan erikoisalaa. Patrick kehitti "Whole Story" -menetelmän seksuaalirikosten tutkimiseen, uraauurtavan aloitteen, jonka tarkoituksena on torjua uhrien syyllistämistä, opettaa etsiviä ymmärtämään seksuaalirikosten dynamiikkaa ja parantaa todisteiden keräämistä seksuaalirikostapauksissa. Vuonna 2021 hän julkaisi tästä menetelmästä kirjan: The Whole Story: Investigating Sexual Crime – Truth, Lies and the Path to Justice.

Seminaarin järjestävät yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston psykologian oppiaine ja oikeustieteiden laitos.

Seminaaripäivään ei ole etäosallistumismahdollisuutta. Ruokailu ja kahvit ovat omakustanteiset.
Osallistumismaksu: 50 € + laskutuslisä 6,20 (sis. alv).
Ilmoittautuminen avautuu 1.8. ja päättyy 11.9.

Tervetuloa!

9.00 Avaus

9.15 Relevant evidence in sexual crime investigation: Getting the Whole Story
Dr Patrick Tidmarsh

10.45 Kahvitauko

11.05 Nykyiset kuulustelukäytännöt Suomessa
Komisario Linnea West, Itä-Suomen poliisilaitos

11.35 Oikeuspsykologian näkökulma: kehitysehdotuksia suomalaiseen kuulustelukäytäntöön
Oikeuspsykologi Jasmin Kaunisto

12.30 Lounastauko

13.30 Oikeudelliset takeet lapsen kertomuksen luotettavuudelle
OTT Elisa Silvennoinen, Itä-Suomen yliopisto

14.15 Kahvitauko

14.45 Seksuaalirikoksiin liittyvien kuulustelujen ongelmat syyttäjän näkökulmasta
Erikoissyyttäjä Pia Mäenpää, Seconded National Expert/Kansallinen asiantuntija /Eurojust 1.1.–31.12.2022, Syyttäjälaitos/Itä-Suomen syyttäjäalue

15.30–16.00 Yhteenveto ja kysymykset

Lisätietoja antaa PsT, yliopisto-opettaja Hanna Lahtinen, sähköposti hanna.lahtinen@uef.fi, puhelin 050 3428546.