Lapsi ruokailemassa

Kunnan tärkein pöytä on lasten ruokapöytä

• Webinaari
  • Terveys ja hyvinvointi
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
Tapahtumapaikka:
Verkossa
Lisää kalenteriin:

Päiväkotien ja koulujen ruokapöydissä kasvatetaan hyvinvoivia aikuisia ja kestävää tulevaisuutta. Onko ruokakasvatuksen ja ruokailun koko potentiaali otettu kunnissa käyttöön? Miten kunnissa hyödynnetään ruokakasvatusta osana terveyden edistämisen tehtävää, erityisesti sote-uudistuksen jälkeen? Tervetuloa webinaariin tutustumaan valmiisiin työkaluihin ja kuulemaan kokemuksia niiden käytöstä.

Kohderyhmä: koulutuksesta, terveyden edistämisestä ja ruokapalveluista vastaavat viranhaltijat ja päättäjät, asiantuntijat ja muut aiheesta kiinnostuneet.

Järjestäjät: Itä-Suomen yliopisto, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry ja Suomen Sydänliitto ry.

14:00 Aloitussanat
Sanna Talvia, yliopistonlehtori, Itä-Suomen yliopisto

14:10 Kuntien ravitsemuspolitiikka hyvinvointikertomusten näkökulmasta
Vilma Lappalainen, Helsingin yliopisto

14:25 Lasten ruokakasvatus osaksi koko kunnan terveyden edistämistyötä – valmiit työkalut avuksesi
Kaisa Kähkönen, projektitutkija, Itä-Suomen yliopisto
Taina Sainio, varhaiskasvatuksen asiantuntija, Suomen Sydänliitto

14:50 Kommenttipuheenvuorot kunnista
Säde Rytkönen, hyvinvointikoordinaattori, Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri
Kati Laine-Rissanen, hyvinvointikoordinaattori, Pihtiputaan kunta

15:10 Miten ruokakasvatusta edistetään kunnan, koulujen ja päiväkotien yhteistyönä?
Silja Varjonen, toiminnanjohtaja, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry

15:25 Loppusanat
Marjaana Lahti-Koski, pääsihteeri, Suomen Sydänliitto

15:30 Tilaisuus päättyy

Tilaisuus järjestetään osana Ruokakunta ja Kokonaisvaltaista ruokakasvatusta varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen -hankkeita. Ruokakuntaa on rahoitettu sosiaali- ja terveysministeriön terveyden edistämisen määrärahoista 2019–2021. Kokonaisvaltaista ruokakasvatusta -hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö vuosina 2021–2023.

Lisätietoja antaa Silja Varjonen, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry, sähköposti silja.varjonen@ruukku.org, puhelin 040 526 8475.