Kolin huipulla.

Zoom/Koli
Break Sokos Hotel Koli, Ylä-Kolintie 39, 83960 Koli
Lisää kalenteriin:

Itä-Suomen yliopisto on Saastamoisen säätiön tuella mukana järjestämässä huikeaa keskikesäistä työpajaa Kohtaaminen huipulla: tiede - taide - osuustoiminta. Mukana mm. tieteen akateemikko Ilkka Niiniluoto, muusikko ja kulttuuriyrittäjä Sari Kaasinen sekä PKO:n toimitusjohtaja Juha Kivelä. Voit osallistua työpajoihin joko verkossa tai paikan päällä Kolilla (paikkoja rajoitetusti); on mahdollista osallistua verkon kautta myös pelkkään luento- ja paneelikeskusteluosioon ti 29.6. klo 13-15. Lisätietoja osoitteessa https://kohtaaminenhuipulla.fi.

Kohtaaminen huipulla on osa EU:n komission Euroopan tulevaisuuskonferenssin tapahtumasarjaa ja Saimaa-ilmiö Goes Bauhaus -toimintaa. Muutoksen hallinta on meidän omissa käsissämme. Tule mukaan!

Tiistai 29.6.

Klo 13 – 13.45 Innostajapuheenvuoro: Ilkka Niiniluoto, tieteen akateemikko

Klo 13.45 – 15 Paneelikeskustelu sivistys ja muutos

Moderaattori Riitta Raatikainen, journalisti ja tutkija
Sirpa Kähkönen, kirjailija
Sari Kaasinen, muusikko ja kulttuuriyrittäjä
Hanna Nikkanen, tietokirjailija ja journalisti
Arto O. Salonen, professori ja Suomen kestävän kehityksen asiantuntijapaneelin jäsen
Juha Kivelä, toimitusjohtaja Pohjois-Karjalan Osuuskauppa
opiskelijaedustajat: psykologian opiskelija Juni Sinkkonen Itä-Suomen yliopistosta ja edustaja Taideyliopistosta

Klo 15.30 – 18 Työpajatyöskentely

Työpajoissa rakennetaan huomista tieteen, taiteen, koulutuksen ja yhteisöllisyyden keinoin huomioimalla osuustoiminnan tarjoama muutosvoima.

Osallistujat jakautuvat viiteen ryhmään, joissa kussakin on tieteilijöitä, taiteilijoita, osuustoiminnan ammattilaisia ja opiskelijoita:

Kriisi (ilmastonmuutos ja luontokato)
Kurjuus (ihmisoikeudet, köyhyys ja osattomuus)
Viha (trollaus, salaliittoteoriat ja vihapuhe)
Korruptio (valeuutiset, veroparatiisit ja muut demokratian toteutumisen esteet)
Vitsaus (pandemiat ja luonnonkatastrofit)

Keskiviikko 30.6.

Klo 9-12 Työpajat jatkuvat

Klo 12-13 Työpajojen purku (kaikki yhdessä)

Klo 13 Tapahtuma päättyy

Tapahtuman järjestävät Itä-Suomen yliopisto, Savonia-ammattikorkeakoulu, Taideyliopisto, Osuustoimintakeskus Pellervo, Taiteen edistämiskeskus, Savonlinnan Musiikkiakatemia ja Luovan alan osuuskunta Lilith. Yhteistyössä mukana on myös Europe Direct Kuopio EU:n tiedotusverkosto.