Logo. jossa eri uskontojen symboleita.

Kirkkomusiikin tutkimus Suomessa – avoin tutkijaseminaari

Kirkkomusiikin väitöskirjatutkijat Suomessa kokoontuvat 3. yhteiseen tutkijaseminaariinsa, joka on verkkotapahtumana avoin yleisölle. Seminaarissa tutkimuksiaan esittelevät Itä-Suomen yliopiston SCE-tohtoriohjelmassa ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemian DocMus-tohtorikoulussa opiskelevat kirkkomuusikot. Tapahtuma on osa Itä-Suomen yliopiston teologian osaston East Meets West -tapahtumien sarjaa.
  • Seminaari
  • Kielet ja kulttuurit
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
Lisää kalenteriin:

Kirkkomusiikkia opiskellaan ja tutkitaan Suomessa eri tahoilla. Läntisten kirkollisten musiikkiperinteiden tohtorikoulutus keskittyy Taideyliopiston Sibelius-Akatemiaan, ortodoksisen kirkkomusiikin puolestaan Itä-Suomen yliopistoon. Tutkimusala on luonteeltaan luovaa, monitieteistä ja monimetodeista. Tämän päivän kirkkomuusikot tutkivat mm. virsien, kirkkolaulujen ja hengellisten laulujen sisältöjä ja vastaanottoa, käsikirjoituksia, sävelmistöjä ja sävellyksiä, rituaalisen laulun eri muotoja, jumalanpalveluksen äänimaisemaa, sekä pedagogisia ja luovia näkökulmia musiikkitoimintaan.

Kahden tohtoriohjelman kirkkomuusikot kokoontuvat nyt kolmatta kertaa vuosittain järjestettävään yhteiseen tutkijaseminaariin. Seminaarin puheenjohtajina toimivat tohtoriseminaarien ohjaajat Jan Lehtola, Timo Kiiskinen ja Maria Takala-Roszczenko. Tapahtuma on verkossa ja avoin kirkkomusiikista ja sen tutkimuksesta kiinnostuneille.

Seminaarin ohjelma

11.30 Avaus ja ohjaajien esittäytyminen

I istunto (esitelmät 15 min., keskustelu)

• 11.40–11.55 Riikka Patrikainen, Pohjois-Kreikan itkuvirsiperinteeseen liittyvät kenttätyöt ja performanssiteoria etnografisesti tuotettujen aineistojen analysoinnin apuna / opponentti: Anna Pulli-Huomo