Pohjoisen kesäistä harvametsäistä avaraa maisemaa

Kestävyysmurros, luonnon käyttö ja luontokulttuurit Pohjois-Suomessa – murroksia vai murtumia?

• Webinaari
  • Ympäristö ja luonnonvarat
  • Talous ja yhteiskunta
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
Tapahtumapaikka:
Verkossa
Lisää kalenteriin:

Kestävyyspalapeli-seminaarisarjan toinen, tällä kertaa webinaarimuotoisesti torstaina 18.4. järjestettävä seminaari pureutuu kestävyysmurroksen vaikutuksiin luonnon käyttöön ja ympäristösuhteeseen Pohjois-Suomen konteksteissa sekä luonnosta tai sen käytöstä eri tavoin riippuvaisten kansalaisten elinkeinoihin.

Ilmoittaudu 16.4. mennessä mukaan. Linkki webinaariin lähetetään ilmoittautuneille viimeistään vuorokausi ennen webinaaria. Ei ilmoittautumismaksua.

Tilaisuus on osa Suomen Kulttuurirahaston rahoittamaa Argumenta-hanketta Kestävyysmurroksen marginaalit. Lue lisää Kestävyysmurroksen marginaalit -hankkeesta.

Tervetuloa mukaan!

Ohjelma

12.00 Kestävyysmurroksen marginaalit -hankkeen hankejohtaja Anna Mustonen avaa seminaarin ja kertoo terveiset Kemijärven kansalaistyöpajasta.

12.15 Jarno Valkonen: Luontokulttuuristen traditioiden politisoituminen kestävyysmurroksessa.

Ympäristösosiologi Jarno Valkonen työskentelee sosiologian professorina Lapin yliopistossa. Hän on tutkinut monipuolisesti niin luontoperusteisia elinkeinoja kuin luontokulttuurista olemista ja
tietämistä.

13.00 Veera Kinnunen: Monilajisia elonkeinoja kapitalismin raunioilla.

YTT, dosentti Veera Kinnunen on Rovaniemeltä kotoisin oleva ympäristösosiologi. Hän työskentelee tällä hetkellä tutkijatohtorina Oulun yliopiston poikkitieteellisessä Biodiverse Anthropocenes-tutkimusohjelmassa. Hän on kiinnostunut erilaisista arkisista asumisen ilmiöistä, kuten esimerkiksi siitä, miten kiertotalouden kaltaiset suuret infrastruktuuriset muutokset vaikuttavat kotien arkeen.

13.45 Sanna Hast: Kestävyysmurros luo alueellista luonnonvarapolitiikkaa käytäntöinä.

Paliskuntain yhdistyksen erityisasiantuntija Sanna Hast (YTT) työskentelee poronhoitoalueen maankäytön yhteensovittamisen kysymysten ja ilmastopolitiikan parissa. Hän on tutkinut Pohjois-
Suomen luonnonvarapolitiikkaa, yhteensovittamista ja konflikteja, ja tekee nykyisin laajasti tutkimusyhteistyötä poroon ja poronhoitoon liittyvien teemojen parissa.

14.25 Jari Lyytimäki: kommenttipuheenvuoro.

FT Jari Lyytimäki on muun muassa ympäristöpolitiikkaan ja ympäristövaikutusten ja -riskien hallintaan erikoistunut johtava tutkija Suomen ympäristökeskuksessa sekä ympäristönsuojelutieteen dosentti Helsingin yliopistossa.

14.30 Keskustelu

15.00 Seminaarin päätössanat

Kestävyysmurrosseminaarin mainos (pdf)

Lisätietoja antaa Emmi Salmivuori, sähköposti emmi.salmivuori@uef.fi.