UEF-tunnus.

Julkisen sektorin tietojen maksullisuuden ja maksuttomuuden vaikutukset (VN TEAS JULKIHINTA -hanke) -puoliväliseminaari

• Seminaari
  • Talous ja yhteiskunta
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
Tapahtumapaikka:
Teams-linkki tilaisuuteen lähetetään ilmoittautuneille
Lisää kalenteriin:

Millaisia vaikutuksia julkisen sektorin tietojen maksullisuudella tai maksuttomuudella on?

Itä-Suomen yliopiston johtama tutkimusryhmä toteuttaa Valtioneuvoston tutkimus- ja selvitystoiminnan (VNTEAS) hankkeen: ”Julkisen sektorin tietojen maksullisuuden ja maksuttomuuden vaikutukset – JULKIHINTA”. Itä-Suomen yliopiston kanssa hanketta toteuttavat walesilainen Cardiffin yliopisto sekä suomalainen konsulttiyritys CIM Communication & Information Management Simanainen & Co Ay. Hankkeessa tutkitaan sitä, millaisia vaikutuksia julkisen sektorin tietojen maksullisuudella tai maksuttomuudella on sen käyttöön, tarjontaan ja rahoitukseen yhteiskunnassa. Hankkeella on liitos osallistumis- ja vaikuttamisperusoikeuksien toteutumiseen julkisuusperiaatteen kautta.

Tutkimusryhmä järjestää 12.1.2022 puoliväliseminaarin Teams-verkkotilaisuutena ja tiedontuottajatyöpajan yhdessä ohjausryhmän kanssa. Tavoitteena on käydä keskustelua aihetta koskevista haasteista sekä täydentää tutkimusta varten kerättyä aineistoa. Tilaisuus on avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille. Tilaisuuteen toivotaan osallistujia erityisesti julkisen tiedon tuottajaorganisaatioista valtionhallinnosta ja kuntasektorilta. Tilaisuudesta tulee jälkikäteen tallenne julkisesti katsottavaksi vähintään kahden viikon ajaksi.

Ohjelma:

13.00–13.05 Tilaisuuden avaus, Tanja Lahti, hankepäällikkö, valtiovarainministeriö.

13.05–13.15 Tiivistelmä hankkeen sisällöstä ja työskentelystä, Matti Muukkonen, hanketoimija.

13.15–13.45 Tiedon maksullisuus-maksuttomuus taloustieteellisestä näkökulmasta, Samuli Leppälä, hanketoimija.

13.45–14.00 Kommentteja aiheesta. Kommentaattoreina Jukka Mattila (VM) ja Otto Toivanen (Helsinki GSE).

14.00–14.50 Tiedontuottajatyöpaja ja purku.

14.50–15.00 Tilaisuuden lopetus

Tervetuloa!

Ilmoittautuminen tilaisuuteen 10.1.2022 klo 15 mennessä tästä linkistä.

Linkki tilaisuuteen lähetetään ilmoittautuneille.

Hankkeen vastuullinen johtaja, yliopistonlehtori Matti Muukkonen, Itä-Suomen yliopisto, p. 050 352 2394, matti.muukkonen@uef.fi