Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Julkisen sektorin tietojen maksullisuuden ja maksuttomuuden vaikutukset tiedon käyttäjille -työpaja

• Yhteistyö
  • Talous ja yhteiskunta
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
13:00–15:00
Tapahtumapaikka:
Teams-linkki tilaisuuteen lähetetään ilmoittautuneille
Lisää kalenteriin:

Itä-Suomen yliopiston johtama tutkimusryhmä toteuttaa Valtioneuvoston tutkimus- ja selvitystoiminnan (VNTEAS) hankkeen ”Julkisen sektorin tietojen maksullisuuden ja maksuttomuuden vaikutukset – JULKIHINTA”. Itä-Suomen yliopiston kanssa hanketta toteuttavat walesilainen Cardiffin yliopisto sekä suomalainen konsulttiyritys CIM Communication & Information Management Simanainen & Co Ay. Hankkeessa tutkitaan sitä, millaisia vaikutuksia julkisen sektorin tietojen maksullisuudella tai maksuttomuudella on sen käyttöön, tarjontaan ja rahoitukseen yhteiskunnassa. Hankkeella on liitos osallistumis- ja vaikuttamisperusoikeuksien toteutumiseen julkisuusperiaatteen kautta.

Tutkimusryhmä järjestää maanantaina 14.2.2022 tiedon käyttäjille suunnatun työpajan yhdessä ohjausryhmän kanssa. Tilaisuus toteutetaan verkkotilaisuutena (Teams). Tavoitteena on käydä keskustelua tietojen maksullisuuden ja maksuttomuuden vaikutuksista sekä täydentää tutkimusta varten kerättyä aineistoa. Tilaisuudessa keskustellaan esimerkiksi siitä, miten julkisen tiedon käyttäjät suhtautuvat siitä kerättäviin maksuihin, ja millaista tietoa käyttäjät haluaisivat saatettavan avoimesti ja maksutta saataville.

Tilaisuus on avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille. Tilaisuuteen toivotaan mukaan erityisesti julkisen tiedon käyttäjiä (kuten yritykset, järjestöt, media, kansalaiset, julkishallinto).

Ohjelma:

13.00–13.05 Tilaisuuden avaus, Tanja Lahti, hankepäällikkö, valtiovarainministeriö.

13.05–13.20 Tiivistelmä hankkeen tähänastisesta työskentelystä, Matti Muukkonen, hanketoimija.

13.20–14.50 Työpaja tietojen maksullisuuden ja maksuttomuuden vaikutuksista tiedon käyttäjille.

14.50–15.00 Tilaisuuden lopetus.

Tervetuloa!

Ilmoittautuminen tilaisuuteen 11.2.2022 klo 15 mennessä tästä linkistä https://forms.office.com/r/3Lw8a8D7DP. Teams-linkki tilaisuuteen lähetetään ilmoittautuneille.

Matti Muukkonen, hankkeen vastuullinen johtaja, yliopistonlehtori, Itä-Suomen yliopisto, matti.muukkonen(at)uef.fi, p. 050 352 2394