Café Smartin grafiikka.

#etäsuomenyliopiston tiedekahvila 2.6.2020: Lääkekehityksellä koronaa ja syöpää vastaan

Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
Tapahtumapaikka:
Lisää kalenteriin:

Itä-Suomen yliopiston virtuaalisesti järjestettävän Cafe Smart -tiedekahvilan aiheena on lääkekehitys. Kuinka pitkällä Suomessa ollaan koronavirusrokotteen kehittämisessä? Entä millaisia ovat uudet, entistä tehokkaammat ja turvallisemmat, syöpälääkkeet?

Akatemiaprofessori Seppo Ylä-Herttuala kehittää Helsingin yliopiston tutkijoiden kanssa koronavirusta vastaan rokotetta, jossa hyödynnetään Kuopiossa kehitettyä geeninsiirtoteknologiaa. Rokote perustuu adenoviruskuljettimeen, johon kiinnitetään koronaviruksen pintaproteiinia. Sen annosteleminen sumutteena nenään ja ylänieluun käynnistää vasta-aineiden muodostumisen COVID-19-virusta vastaan.

Dosentti Kristiina Huttusen tutkimusryhmässä on kehitetty syövän hoitoon lupaava lääkeaine, joka estää luonnollisten aminohappojen kulkeutumista syöpäsoluihin. Näin voidaan tuhota syöpäsoluja, sillä aminohappojen saanti on välttämätöntä niiden kasvulle ja jakaantumiselle.

Virtuaalitiedekahvila järjestetään Zoom -verkkotapahtumana tiistaina 2.6.2020 klo 14–15.

Tule mukaan seuraamaan ja kommentoimaan kiinnostavaa keskustelua!

Liity osoitteessa:

https://uef.zoom.us/j/8373729971 Salasana: 010952