Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Digi on liki − tutkitusta tiedosta toimenpiteisiin: sote-tietojärjestelmät

Seminaarissa kuullaan tutkittua tietoa siitä, millaisia ovat ammattilaisten kokemukset asiakas- ja potilastietojärjestelmistä ja millainen on sähköisten sosiaali- ja terveyspalvelujen tarjonta.
  • Seminaari
  • Terveys ja hyvinvointi
  • Teknologia ja innovaatiot
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
Tapahtumapaikka:
Helsinki, sekä verkossa
Lisää kalenteriin:

​Sähköiset työkalut kuuluvat monen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen arkeen. Tule kuuntelemaan tutkittua tietoa siitä, millaisia ovat ammattilaisten kokemukset asiakas- ja potilastietojärjestelmistä ja millainen on sähköisten sosiaali- ja terveyspalvelujen tarjonta. Tilaisuudessa kuulet myös digitaalisten palveluiden käyttökokemuksista kansalaisen näkökulmasta. Tilaisuudessa vedetään yhteen tuoreimmat tiedot tutkimushankkeesta, jossa seurattiin 2020 päättyneen Sote-tieto hyötykäyttöön -strategian tavoitteiden toteutumista.

Digi on liki - tutkitusta tiedosta toimenpiteisiin -seminaarissa esitellään Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäpalveluiden seuranta ja arviointi -hankekokonaisuudessa toteutettuja tiedonkeruiden tuloksia:
• Hankkeessa toteutettiin kuusi kyselytutkimusta, joilla on saatu tietoa useasta eri näkökulmista: kansalaisten, asiakas- ja potilastietojärjestelmien loppukäyttäjien (lääkärit, sairaanhoitajat, sosiaalialan korkeakoulutetut) ja sähköisiä palveluita tarjoavien sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden.
• Seminaarissa esitellään kyselyiden tuloksia eri teemoista: koulutus, osaaminen, käyttö, estimaatteja järjestelmien ja palveluiden laadusta, tiedonvaihdon tavat ja tietojärjestelmien tuki yhteistyölle.
• Tuloksia reflektoivassa paneelikeskustelussa otamme tukevasti tulevaisuuskurkotteluja 1.1.2023 aloittaville hyvinvointialueille.

Järjestäjät: Terveyden ja Hyvinvoinnin laitos yhteistyössä Oulun yliopiston, Lapin yliopiston, Itä-Suomen yliopiston ja Suomen Lääkäriliiton kanssa.
Paikka: Terveyden ja Hyvinvoinnin laitos, Mannerheimintie 166, J-salit, Helsinki.
Tilaisuutta voi seurata verkossa webcast-lähetyksen kautta. Linkki lähetetään etätilaisuuteen ilmoittautuneille.

Ilmoittautumiset pyydetään 29.9. mennessä. Ilmoittautumislomake ja ohjelma löytyvät Terveyden ja Hyvinvoinnin laitoksen (THL) tapahtumakalenterista.

Tervetuloa!

Tutkimuspäällikkö Tuulikki Vehko, sähköposti tuulikki.vehko@thl.fi.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäpalveluiden seuranta ja arviointi -hankekokonaisuus.

Sote-digitalisaatiota kuvaavat indikaattorit tietokantaraportteina.