Cafe Smart tiedekahvilan logo

Ramin konditoria
Puijonkatu 23, Kuopio
Lisää kalenteriin:

Itä-Suomen yliopiston Café Smart -tiedekahvila palaa livekohtaamisiin 11.11. Kuopiossa.

Silmänpohjan ikärappeumaa sairastaa maailmassa 300 miljoonaa ihmistä. Koska elämme keskimäärin aiempaa pidempään, myös silmän ikärappeumaa sairastavia on koko ajan enemmän.

Itä-Suomen yliopiston GeneCellNano-osaamiskeskittymä kehittää uusia biologisia lääkkeitä muun muassa silmänpohjan ikärappeumaan.

Biologisia lääkkeitä ovat esimerkiksi erilaiset geeni- ja nanotekniikat. Niillä on hyvät mahdollisuudet kehittää toimivia hoitoja moniin silmän verkkokalvon sairauksiin, joihin ei tällä hetkellä ole lainkaan hoitoa.

Professori Arto Urtti kertoo Tiedekahvilassa, mitä geenihoidot ovat ja millaisia uusia mahdollisuuksia niillä on silmänpohjan ikärappeuman hoidossa.

Professori Kai Kaarniranta työskentelee Kuopion yliopistollisessa sairaalassa silmätautien ylilääkärinä. Hän tuo keskusteluun kokemuksensa potilastyössä ja miten lääkekehitys näkyy hoidoissa.

Tapahtuma on maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille. Yliopisto tarjoaa 50 ensimmäiselle kahvin ja pullan.

Tervetuloa kuulemaan ajankohtaista asiaa silmätutkimuksesta!

Lisätietoja antaa
media- ja tapahtumatuottaja Kristiina Kuisma