Café Smartin grafiikka.

Café Smart -tiedekahvila: Toteutuvatko muistisairaan oikeudet?

• Yleisötapahtuma
  • Webinaari
  • Terveys ja hyvinvointi
  • Talous ja yhteiskunta
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
Tapahtumapaikka:
Verkossa (Vimeo-lähetys)
Yhteystiedot:

Risto Löf

+358503421958

Lisää kalenteriin:

Teknisistä syistä emme voineet lähettää keskustelua suorana. Tallenne keskustelusta on julkaistu Vimeo-palvelussa ja voit katsoa sen ylläolevasta painikkeesta.

Muistisairaus koskettaa laajasti suomalaisia: maassamme arvioidaan olevan lähes 200 000 muistisairasta ihmistä, joista noin 7000 on työikäisiä.

Miten muistisairaus vaikuttaa ihmisten arkeen ja perusoikeuksiin? Saavatko muistisairaat riittävästi ohjausta ja tukea? Miten muistisairauteen voi varautua? Kuinka muistisairaan itsemääräämisoikeus ja yhdenvertaisuus toteutuvat yhteiskunnassamme?

Itä-Suomen yliopiston Café Smart -tiedekahvilassa keskustellaan muistisairaiden oikeuksien toteutumisesta torstaina 10.2.2022 klo 14–15. Keskusteluun osallistuvat vanhuusoikeuden professori Anna Mäki-Petäjä-Leinonen, yhteiskunnallisen oikeustutkimuksen professori Kaijus Ervasti ja tutkimusjohtaja Eino Solje neurologian oppiaineesta Itä-Suomen yliopistosta sekä Pohjois-Savon Muisti ry:n toiminnanjohtaja Eija Rytkönen.

Mäki-Petäjä-Leinonen johtaa Neuroetiikka ja oikeudet -tutkimusryhmää, joka kuuluu Itä-Suomen yliopiston monitieteiseen Neurotieteiden tutkimusyhteisöön. Ervasti johtaa Varjoja paratiisissa? -tutkimushanketta, joka tarkastelee muistisairaan ihmisen oikeuksien toteutumista hyvinvointivaltiossa. Solje on otsalohkodementian ja työikäisten muistisairauksien palkittu tutkija ja kokeellisen neurologian dosentti. Rytkönen johtaa Pohjois-Savon Muisti -yhdistystä, Muistiliiton maakunnallista potilas- ja omaisjärjestöä.

Tiedekahvila toteutetaan studiokeskusteluna verkossa. Tapahtuma on maksuton ja avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille. Tervetuloa tiedon äärelle!