Café Smartin grafiikka.

Café Smart tiedekahvila: Lisävauhtia ja uusia näkökulmia ilmasto- ja kiertotalouskeskusteluun

• Yleisöluento
  • Ympäristö ja luonnonvarat
  • Talous ja yhteiskunta
  • Yliopistoyhteisö
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
14:00–15:00
Tapahtumapaikka:
Lisää kalenteriin:

Itä-Suomen yliopiston tiedekahvilassa pureudutaan kestävyysmurrokseen

Kestävä kehitys, kiertotalous, luonnonvarojen ylikulutus, ilmastonmuutos, hiilineutraalius – maailma on jättimäisten ympäristö- ja taloushaasteiden edessä, mutta onneksi myös mahdollisten ratkaisujen äärellä.

Yliopistoilla on tässä kestävyysmurroksessa vastuullinen rooli suunnannäyttäjinä ja roolimalleina paitsi tutkimuksen ja koulutuksen, myös oman vastuullisuustoimintansa kautta.

Itä-Suomen yliopiston tiedekahvilassa kampitetaan viheliäisiä ongelmia vankan asiantuntijaraadin voimin.

Itä-Suomen yliopisto on asettanut tavoitteekseen olla hiilineutraali vuoden 2025 loppuun mennessä. Rehtori Jukka Mönkkönen kertoo, millaisin askelmerkein hiilineutraaliuuteen edetään seuraavien vuosien aikana.

Kiertotalouden strategisen ohjelmaehdotuksen laatineen työryhmän ohjausryhmän puheenjohtaja, Itä-Suomen yliopiston Professor of Practice Reijo Karhinen uudistaa käsityksemme kiertotaloudesta. Hän hahmottelee kiertotalouden toimintamallina, joka tuottaa tarvittavan taloudellisen hyvinvoinnin maapallon kantokyvyn rajoissa.

Maailman ilmatieteen järjestön pääsihteeri Petteri Taalas rauhoittelee suomalaista ilmastokeskustelua, kertoo ilmastokysymyksen faktat ja asettaa asiat ja ongelmien ratkaisukeinot mittasuhteisiin.

Professori Annele Virtanen hakee vastauksia ilmastonmuutoksen kohtalonkysymyksiin pienen pienistä aerosoleista. Tutkimus on keskeistä ilmaston ja sen muutosten ymmärtämisessä, sillä ilmakehän aerosolihiukkaset vaikuttavat oleellisesti pilvien muodostumiseen sekä niiden elinikään ja ilmakehää viilentävään vaikutukseen.

Ympäristöoikeuden professori Niko Soininen tutkii kestävyysoikeutta ja on kiinnostunut erityisesti oikeudellisen sääntelyn roolista viheliäisten ympäristöongelmien ratkaisemisessa sekä yhteiskunnallisessa kestävyysmurroksessa.

Tervetuloa kuulolle ja keskustelemaan!

Osallistu keskusteluun lähettämällä kysymyksesi tai kommenttisi: https://presemo.uef.fi/tiedekahvila

Tapahtuma on maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille.

Anne Heikkinen, tuottaja, viestintäpalvelut, Itä-Suomen yliopisto, anne.heikkinen@uef.fi, p. 050 563 5798