Piirrettyjä kahvikuppeja pöydällä

Aika:
14:00–15:00
Tapahtumapaikka:
Kuopion taidemuseo (Kauppakatu 35, Kuopio)
Yhteystiedot:

Anna Simolin

Lisää kalenteriin:

Itä-Suomen yliopiston tiedekahvilassa keskustellaan siitä, miten kulttuuri luo, edistää ja ylläpitää hyvinvointia ja terveyttä. Millainen on taiteilijoiden suhde terveyteen ja hyvinvointiin, ja näkyykö se taideteoksissa? Miten taideteokset ja kulttuurin harrastaminen vaikuttavat hyvinvointiin? Mikä on taiteen rooli julkisissa tiloissa kuten sairaalaympäristöissä, ja voiko kulttuuri jopa parantaa?

Kulttuurista ja taiteesta hyvinvoinnin lähteenä ovat keskustelemassa Kuopion taidemuseon intendentti Marja Louni, Pohjois-Savon hyvinvointialueen taideasiantuntija Henna Hietainen ja kansanterveystieteen professori Jussi Kauhanen Itä-Suomen yliopistolta.

Tiedekahvila järjestetään yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston ja Kuopion taidemuseon kesken. Tilaisuus liittyy kuopiolaissyntyisen mestarimaalarin Juho Rissasen syntymän 150-vuotisjuhlavuoden tapahtumiin. Rissanen oli hyvin kiinnostunut omasta terveydestään ja sen vaalimisesta. Taidemuseossa on esillä Juho Rissanen – Kuvauksen vilkkaus -näyttely, joka tarjoaa uuden näkökulman Rissaseen ja esittelee taiteen lisäksi hänen elämäänsä ja persoonaansa.

Taidemuseoon on vapaa pääsy koko päivän ajan. Tilaisuutta voi seurata myös videolähetyksenä yliopiston Vimeo-kanavalla.

Kahvitarjoilu järjestetään 50 ensimmäiselle tiedekahvilaan osallistujalle.

Tervetuloa!