Café Smartin grafiikka.

Café Smart -tiedekahvila: Koivun kemikaaleja ravinnoksi, lääkkeeksi ja kankaisiin

• Yleisötapahtuma
  • Ympäristö ja luonnonvarat
  • Teknologia ja innovaatiot
  • Terveys ja hyvinvointi
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
14:00–15:00
Tapahtumapaikka:
Verkossa (Vimeo-lähetys)
Lisää kalenteriin:

Puun uuteaineiden hyötykäytöllä on pitkä historia kuten tervan valmistaminen jo satojen vuosien takaa osoittaa. Puista saatavia kemikaaleja voidaan hyödyntää valtavan moneen tarkoitukseen, ja siksi ne kiinnostavat niin tutkijoita kuin teollisuutta. Esimerkiksi koivun kemikaalit soveltuvat niin kosmetiikkaan, lääkeaineisiin ja ravintotuotteisiin kuin biopolymeerien raaka-aineiksi.

Miten ihmiset ovat hyödyntäneet puiden uuteaineita ennen, miten puista saatavia kemikaaleja tutkitaan tänä päivänä, ja millaisia tulevaisuuden odotuksia niiden käyttöön liittyy? Näihin kysymyksiin saadaan vastauksia Itä-Suomen yliopiston Café Smart -tiedekahvilan lähetyksessä tiistaina 31. toukokuuta klo 14–15.

Puiden kemikaalien mahdollisuuksista saapuvat keskustelemaan SIB Labs -infrastruktuuriyksikön johtaja, yliopistotutkija Laura Tomppo sovelletun fysiikan laitokselta ja professori Janne Jänis kemian laitokselta Itä-Suomen yliopistosta.

Tiedekahvilalähetys liittyy yliopiston verkkosivuilla julkaistuun laajaan tiedejuttuun puiden kemikaaleista. Tiedekahvilan keskustelua voi seurata suorana lähetyksenä verkossa. Tapahtuma on maksuton ja avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille. Tervetuloa tutkitun tiedon äärelle!