Café Smartin grafiikka.

Verkossa
Lisää kalenteriin:

Café Smart -tiedekahvila: Kilpailu kotimaisesta kalasta ja ravusta

Miten rajallisia kala- ja rapuvarantoja kannattaa käyttää?

Kotimaisen kalan kulutusta pyritään lisäämään, mutta käytännössä vain silakalla ja viljellyllä kirjolohella on pystytty vastaamaan kysyntään. Sisävesillä ilmastonmuutoksen myötä runsastuneiden kuhakantojen käyttö kovenee koko ajan: ammattikalastus lisääntyy paikallisesti siinä missä uudet teknologiat tehostavat vapaa-ajankalastusta. Vaeltavat lohikalat ja jokirapu ovat edelleen uhanalaisia, ja uusia keinoja tarvitaan suojelun tehostamiseksi.

Miten sisävesien kala- ja rapukantoja kannattaa hoitaa? Paljonko sisävedet tuottavat kalaa? Miten uhanalaisten lajien ja populaatioiden suotuisa kehitys varmistetaan? Vapaa-ajankalastus ja kalastusmatkailu ovat lisääntyneet viimeisen kymmenen vuoden aikana: mutta miksi vapaa-ajankalastusta ei juuri tutkita verrattuna kaupalliseen kalastukseen?

Aiheista ovat keskustelemassa nuorempi tutkija Eevi Kokkonen, professori Anssi Vainikka ja tutkimuspäällikkö Japo Jussila

Akvaattisen ekologian ja käyttäytymisekologian tutkimusryhmä toimii Itä-Suomen yliopistossa ympäristö- ja biotieteiden laitoksella sekä Joensuun että Kuopion kampuksella.

Tiedekahvila järjestetään striimattuna studiokeskusteluna verkossa.

Kysymyksiä ja kommentteja voi esittää tilaisuuden aikana Presemossa osoitteessa presemo.uef.fi/tiedekahvila.

Tapahtuma on maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille. Tervetuloa!

Lisätietoja antaa
media- ja tapahtumatuottaja Kristiina Kuisma
sähköposti kristiina.kuisma@uef.fi
puhelin 050 563 5798
Itä-Suomen yliopisto, viestintäpalvelut

Tapahtuma on osa Meidän Kuopio -festivaalia.