Café Smartin grafiikka.

Verkossa
Lisää kalenteriin:

Itä-Suomen yliopiston Café Smart tiedekahvila

Ihmisen soluissa oleva perintöaines on elämän aikana altis saamaan erilaisia vaurioita, jotka näkyvät solun toiminnan muutoksina. Suurin osa näistä muutoksista on erittäin vähäpätöisiä ja lisäksi todella merkittävä osa muutoksista on sellaisia, että ihmisen oman elimistön erilaiset korjausmekanismit pystyvät estämään niiden vaikutukset. Toisinaan kuitenkin käy niin, että jotkin perinnölliset tai elämän aikana saadut muutokset pystyvät väistämään kaikki turvamekanismit ja aiheuttamaan syövän syntymisen. Jokaisen ihmisen omasta perintöaineksesta eli DNA:sta johtuen, syöpä sairautena on jokaisella potilaalla erilainen. Millaisia haasteita ja mahdollisuuksia tämä tieto tuo syöpien hoitamiseen? Voiko syöpäriskiä tunnistaa DNA:sta miten tarkasti, ja estää syövän syntymistä?

Personoidusta syövän hoidosta ovat tiedekahvilassa keskustelemassa professori Antti Poso Itä-Suomen yliopiston farmasian laitokselta, vieraileva professori Tübingenin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa ja professori Arto Mannermaa Itä-Suomen yliopiston lääketieteen laitokselta.

Tervetuloa seuraamaan suoraa verkkolähetystä!

Osallistu keskusteluun lähettämällä kysymyksesi tai kommenttisi Presemossa osoitteessa presemo.uef.fi/tiedekahvila.

Tapahtuma on maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille.

Anna Simolin
yhteyspäällikkö