Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arviointi (MOOC), lv. 2023-2024

Jatkuva oppiminen verkkosivut

Tavoitteet:

Opiskelija osaa:
• määritellä mitä on kestävä hyvinvointi
• määritellä mitkä ovat kestävän hyvinvoinnin edellytykset
• tunnistaa mitkä ovat keskeiset keinot näiden edistämiseen
• ymmärtää yhteiskunnallisen vaikuttavuuden mittaamiseen ja arvioinnin perusteet
• soveltaa näitä käytäntöön eri tilanteissa ja hyödyntää niitä näyttöönperustuvan päätöksenteon tukena

Työelämärelevanssi / geneeriset taidot:
• oman asiantuntijuuden tunnistaminen ja kehittäminen
• kriittinen ajattelu
• kestävyys ja vastuullisuus
• kehittäminen
• johtaminen

Sisältö:
Sosiaalisen laadun viitekehyksen perusajatuksena on se, että mitä parempi yhteiskunnan sosiaalinen laatu sitä parempi on siellä asuvien ihmisten hyvinvointi. Taustalla on vahva oletus hyvän yhteyskunnan arvoista: tasa-arvo, vapaus, oikeudenmukaisuus ja solidaarisuus. Sosiaalinen laatu kuvaa yksinkertaisesti niitä hyvinvoinnin kannalta keskeisiä prosesseja, jotka tuottavat ihmisille hyvinvointia yhdenvertaisesti ja kestävästi. Tällä kurssilla kuvaamme sosiaalisen laadun viitekehyksen ja keskeiset prosessit, joilla voidaan edistää kestävää hyvinvointia. Esittelemme tutkimustietoon perustuvan sosiaalisen laadun laskentatyökalun ja esittelemme kuinka työkalua voidaan hyödyntää erilaisten hyvinvoinnin edistämiseen tähtäävien toimenpiteiden ja politiikkojen säästöpotentiaalin arvioimisessa sekä näyttöönperustuvan päätöksenteon tukena.

HUOM! Edellytykset: MOOC Vaikuttavuus -verkkokurssi

Suoritustapa: MOOC-verkkokurssi

Arviointiperusta: kurssin verkkoluennot (4 kpl) ja luentoihin liittyvät oheismateriaalit (tieteelliset artikkelit ja raportit) sekä näihin perustuvat oppimistehtävät

Arviointiperusteet:
Kurssimateriaalit on käyty läpi ja oppimistehtävät suoritettu (50% läpäisy)

Yksittäisen opintojakson hinta on 15 € /opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot.  Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton

Toteutusaika: HUOM! Aiemmasta tiedosta poiketen opintojakson voi suorittaa vasta loka-marraskuun vaihteesta alkaen. Suoritusaika päättyy 30.6.2024.

Opettaja: Tomi Mäki-Opas

Ilmoittautuminen Opintopolussa ti 8.8.2023 klo 9.00 - ke 22.5.2024 klo 15.00

Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin.

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00