Vähemmistökielet ja uhanalaisuus, oppimistehtävät, lv. 2023-2024

Kampus tai kaupunki:
Joensuu
Kategoria:
Historia ja kulttuuri, Kielet ja viestintä
Toteutusmuoto:
Itsenäinen opiskelu
Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Tämä opintojakso kuuluu Karjalan kielen ja kulttuurin aineopintokokonaisuuteen (humanistiset tieteet).

Vähemmistökielen ja uhanalaiset kielet erityisesti Suomessa ja lähialueilla. Uhanalaisten kielten puhujat ja puhujayhteisöt. Uhanalaisen kielen elvyttäminen. Virallinen ja epävirallinen kielipolitiikka uhanalaisten kielten tukena.

Suoritustavat:

1. Lähi- ja/tai etäopetuskurssi: luentoja, ryhmäkeskusteluja ja opiskelijoiden esitelmiä 20 t, itsenäistä työskentelyä (mm. oheislukemisto ja lopputehtävä) 115 t. Luennoilla Zoom- yhteys. Luentoja ei tallenneta. Tämä johtuu siitä, että kurssi on keskusteleva.
2. Oppimistehtävät: itsenäistä työskentelyä 135 t. Ohjeet sähköpostitse vastuuopettajalta.
3. Exam-tentti: itsenäistä työskentelyä 135 t

Oppimateriaalit:

ANNIKA PASANEN 2015: Kuávsui já peeivičuovâ. ’Sarastus ja päivänvalo’. Inarinsaamen revitalisaatio s. 35-314. (PDF, aukeaa uuteen välilehteen)

ANNELI SARHIMAA 2017: Vaietut ja vaiennetut. Karjalankieliset karjalaiset Suomessa s. 111-275.

KIMMO GRANQVIST & PÄIVI RAINÒ (toim.) 2013: Rapautuva kieli. Kirjoituksia vähemmistökielten kulumisesta ja kadosta.

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Peppi-oppaassa (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen).

Suoritustapa:

2. Oppimistehtävät: itsenäistä työskentelyä 135 t. Ohjeet pyydetään sähköpostitse vastuuopettajalta.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa kielisosiologiset tilanteet, joissa vähemmistökieli on tullut tai tulossa uhanalaiseksi
• ymmärtää, mitä uhanalaisuus merkitsee yhtäältä kieliyhteisön ja toisaalta yksilön näkökulmasta
• tietää, millaisin keinoin uhanalaisia kieliä pyritään säilyttämään, elvyttämään ja kehittämään
• tietää, mitä uhanalaisen kielen elvyttäminen vaatii kielenpuhujilta
• tuntee vähemmistökieliin ja uhanalaisuuteen liittyvää tutkimusta ja osaa soveltaa alan keskeistä
terminologiaa
• tunnistaa, miten hänen oma näkökulmansa enemmistön tai vähemmistön jäsenenä vaikuttaa
siihen, miten hän jäsentää kielivähemmistöjen asemaa

Opintojakso kehittää seuraavia työelämätaitoja: ymmärrys kielen yhteiskunnallisesta ja yksilöllisestä merkityksestä (sovellettavissa monipuolisesti kielen asiantuntijan työssä, erityisesti kielenelvytyksen yhteydessä); vuorovaikutustaidot, tiedonhaku ja lähdekritiikki, esiintymistaidot, 41 luovuus, esitysgrafiikkaohjelmien käyttäminen (lähiopetuskurssi); tieteellisen tekstin lukeminen ja yhtenäisen tekstin kirjoittaminen sen pohjalta (sähköinen tentti); tieteellisen tekstin lukeminen, tiedon itsenäinen etsiminen ja lähdekritiikki, oman näkökulman yhdistäminen luettuun tutkimustietoon ja yhtenäisen tekstin kirjoittaminen luetun pohjalta (essee); oman työskentelyn hallinta.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton
Suomi

Ilmoittaudu

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00