Terveyden edistämisen teoriat ja mallit, syksy 2023

Kampus tai kaupunki:
Kuopio
Kategoria:
Opetus, kasvatus ja psykologia, Sosiaali- ja terveysala
Toteutusmuoto:
Etäopetus, Verkko-opetus
Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö:

Terveyden edistämisen teoriat ja mallit yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla. Teoriat ja mallit eri-ikäisten terveyden edistämisessä. Terveysopetuksen lähtökohtia.

Osaamistavoitteet:

Opintojakson suoritettuasi

• osaat hyödyntää terveyden edistämisen teorioita ja malleja terveystiedon sisältöalueissa
  • osaat hyödyntää teorioita ja malleja eri-ikäisten terveyden edistämisessä
  • tunnistat terveyden edistämisen merkityksen eri-ikäisten terveysvalintoihin (mm. liikunta, ravitsemus, päihteiden käytön välttäminen, seksuaalikäyttäytyminen, uni ja lepo, mielenterveys, sosiaaliset suhteet)

Suoritustapa: Verkkoluennot ja oppimistehtävät 135 h.

Arviointi

Suoritukset arvioidaan asteikolla 0–5.

Tämä opintojakso sijoittuu terveyden edistämisen ja terveystiedon aineopintojen pakollisiin opintoihin.

Huom! Aineopintojen kokonaisuutta opiskeleva: Tämä opintojakso ja 4310535 Terveyden edistämisen ja terveystiedon teemaseminaari 5 op ovat vaihtoehtoisia. Valitse siis vain toinen niistä.

Opintojakso toteutuu ajalla 02.10.2023-10.12.2023.

Opintojaksolle ilmoittautuminen 01.08.2023-25.09.2023.

Opintojaksolla terveyden edistämisen teorioita pohditaan käytännön sovellutusten kautta, aikataulutettujen ryhmä- ja yksilötehtävien avulla.

Kirjallisuus:

Cragg, L., Davies M. & Macdowall W. (2013). Health Promotion Theory (e-kirja). McGraw & Hill Education, 65-97.https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.uef.fi:2443/lib/uef-ebooks/reader.action?docID=1564342&ppg=82

Korin E. (2016). Health Promotion for Children and Adolescents (e-kirja). Springer, 1-21. 10.1007/978-1-4899-7711-3.pdf

Nutbeam, D. & Harris, E. (2010 tai 2004). Theory in a Nutshell: A guide to Health Promotion Theories. 2. tai 3. painos. Mc Graw-Hill Publishing Co.

Lisäksi muu ajankohtainen kirjallisuus. Oppimateriaalia hyödynnetään soveltuvin osin.

Mikäli kirjallisuus ei ole saatavissa kirjaston eAineistona: Kirjallisuuden hankinta-/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Opintojakso soveltuu hyvin opetustyössä, sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä lasten ja nuorten parissa työskenteleville, sivuaineopinnoiksi terveystieteiden ja kasvatustieteiden opiskelijoille sekä kaikille asiasta kiinnostuneille.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15e/ opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin.

Kellonajasta riippumaton

Opintojakso toteutuu ajalla 02.10.2023-10.12.2023.

Opintojaksolle ilmoittautuminen 01.08.2023-25.09.2023.

Opintojaksolle kirjautuminen Moodlessa aukeaa aikataulutetun opetuksen ensimmäisenä päivänä. Kirjautuminen on auki n. viikon ajan. Opinnoissa on aikataulutettuja tehtäviä. Tarkempia tietoja toteutuksesta löytyy Terveyden edistäminen ja terveystieto aineopintojen Moodle -tiedotusympäristössä.

Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi seitsemän päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-01 09:00