Taloustieteen perusteet, lv 2023-2024, verkko-opinnot

6 opintopistettä
Kampus tai kaupunki:
Kategoria:
Juridiikka ja yhteiskunta, Liiketalous ja kansainvälisyys
Toteutusmuoto:
Verkko-opetus, Itsenäinen opiskelu
Hinta:
90 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Opintojakson suoritettuasi osaat perusteet mikro- ja makrotaloustieteen keskeisistä peruselementeistä ja taloustieteen malliajattelusta.

1. Pystyt selittämään markkinoiden toimintaperiaatteet ja hinnan määräytymisen sekä osaat ratkaista markkinoiden tasapainon matemaattisten lineaaristen yhtälöiden tapauksessa.
  2. Tiedät kuluttajateorian perusteet ja osaat analysoida yksilöiden hyödynmaksimointia graafisten indifferenssikäyrien avulla.
  3. Vastaavasti yrityksen teoriasta perusteista erotat kustannus- ja tulokäsitteet sekä osaat ratkaista matemaattisesti yrityksen yksinkertaisen voitonmaksimointiongelman.
  4. Erotat markkinarakenteiden erilaisuuden ja niiden vaikutuksen yritysten käyttäytymiseen graafista analyysiä hyödyntäen.
  5. Pystyt soveltamaan kuluttajan- ja yrityksen perusteita yksinkertaisessa strategisessa vuorovaikutuksessa sekä epävarmuuden ja ei-täydellisen informaation tapauksissa.
  6. Tunnistat perustilanteita, missä markkinat epäonnistuvat ja osaat nimetä julkisen vallan keinoja niiden korjaamiseksi.
  7. Osaat kansantalouden yksinkertaisen kiertokulkumallin ja pystyt sen avulla raportoimaan makrotalouden tunnuslukuja.
  8. Tunnistat finanssi– ja rahapolitiikan erot ja kykenet graafisesti analysoimaan, miten niiden avulla voidaan vaikuttaa talouden suhdanteisiin. Kurssin suoritettuasi kykenet arvioimaan kriittisesti julkista keskustelua taloudesta.

Talous tutkimuskohteena, kuluttajan ja yrityksen sekä markkinoiden toiminta, makrotaloudelliset ilmiöt kuten työttömyys, inflaatio, suhdannevaihtelut ja talouspolitiikka.

Opetus- ja suoritustavat
Syyslukukauden jakso: kontaktiopetus 18 t (vapaaehtoinen), omatoiminen työskentely 141 t, verkkotentti 3 t

Kevätlukukauden jakso: itsenäinen suoritus, kontaktiopetus 4 t (vapaaehtoinen, verkkovälitteinen), omatoiminen työskentely 154 t, verkkotentti 3 t

Vaihtoehtoiset verkkotenttipäivät:

Syksyn toteutus:
Tentit ke 8.11. 14-18, ke 13.12. 14-18, ke 24.1. 14-18.

Kevään toteutus:
Kontaktiopetus (verkkovälitteinen, vapaavalintainen):

19.02.2024 10.00 - 12.00
11.03.2024 10.00 - 12.00
Tentit: ke 27.3., pe 3.5., pe 24.5. klo 14-18, ilmoittautuminen avautuu 2.1.2023 ja opintojakson moodle avautuu viikolla 7.

Oppimateriaali:

Sloman, J. Garratt, D., Guest, J. (2018) Economics, 10. painos tai uudempi.

Oheismateriaalit, kontaktiopetuksessa jaettava materiaali (saatavilla kurssin Moodlesivulla)

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Opettaja: Timo Tammi ja Hannu Tanninen

Arviointi: 0-5

Opintojakso kuuluu Kauppatieteiden opintoihin, Terveystaloustieteen perusopintoihin sekä Lainvalmistelun perusopintoihin.

1) Pystyt selittämään markkinoiden toimintaperiaatteet ja hinnan määräytymisen sekä osaat ratkaista markkinoiden tasapainon matemaattisten lineaaristen yhtälöiden tapauksessa.
2) Tiedät kuluttajateorian perusteet ja osaat analysoida yksilöiden hyödynmaksimointia graafisten indifferenssikäyrien avulla.
3) Vastaavasti yrityksen teoriasta perusteista erotat kustannus- ja tulokäsitteet sekä osaat ratkaista matemaattisesti yrityksen yksinkertaisen voitonmaksimointiongelman.
4) Erotat markkinarakenteiden erilaisuuden ja niiden vaikutuksen yritysten käyttäytymiseen graafista analyysiä hyödyntäen.
5) Pystyt soveltamaan kuluttajan- ja yrityksen perusteita yksinkertaisessa strategisessa vuorovaikutuksessa sekä epävarmuuden ja ei-täydellisen informaation tapauksissa.
6) Tunnistat perustilanteita, missä markkinat epäonnistuvat ja osaat nimetä julkisen vallan keinoja niiden korjaamiseksi.
7) Osaat kansantalouden yksinkertaisen kiertokulkumallin ja pystyt sen avulla raportoimaan makrotalouden tunnuslukuja.
8) Tunnistat finanssi– ja rahapolitiikan erot ja kykenet graafisesti analysoimaan, miten niiden avulla voidaan vaikuttaa talouden suhdanteisiin. Kurssin suoritettuasi kykenet arvioimaan kriittisesti julkista keskustelua taloudesta.

Yksittäisen opintojaksojen hinta on 15€/opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton

Opintojakso on mahdollista suorittaa kokonaan itsenäisesti tai osallistua lisäksi vapaaehtoiseen kontaktiopetukseen.

Kevään toteutus:
Kontaktiopetus (verkkovälitteinen):

19.02.2024 10.00 - 12.00
11.03.2024 10.00 - 12.00
Tentit: ke 27.3., pe 3.5., pe 24.5. klo 14-18

Suomi

Ilmoittaudu

Ilmoittautumisohje:

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2024-01-02 09:00