Sosiaalipedagoginen työote, lv. 2023-2024

5 opintopistettä
Kampus tai kaupunki:
Kategoria:
Ravitsemus ja lääkeala, Opetus, kasvatus ja psykologia, Juridiikka ja yhteiskunta
Toteutusmuoto:
Itsenäinen opiskelu
Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Tämä opintojakso kuuluu Sosiaalipedagogiikan aineopintokokonaisuuteen (yhteiskuntatieteet).

Osaamistavoitteet

Opiskelija

• tuntee luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä ja yhteisötyön käytäntöjä sekä niihin liittyvää teoreettista keskustelua
  • ymmärtää dialogisen, yhteisöllisen, toiminnallisen ja luovan työotteen hyvinvointi- ja yhteiskunnallisia merkityksiä
  • ymmärtää, miten em. työmenetelmiä voi soveltaa käytäntöön

Geneeriset taidot: Kriittinen ajattelu, Oman asiantuntijuuden tunnistaminen ja kehittäminen.

Sisältö

Kohtaaminen ja dialogi ihmistyössä. Yhteisöllinen ja osallistava pedagogiikka, yhteisökasvatus, yhteisötyö, sosiokulttuurinen innostaminen. Luovat ja toiminnalliset työmenetelmät, taidepedagogiikka ja osallistumaan kutsuva työote.

Edeltävät opinnot: Sosiaalitieteiden tai sosiaalipedagogiikan perusopinnot tai vastaavat tiedot. Opintojakso suositellaan sijoitettavaksi opintojen loppuun.

Opetus ja suoritustavat

Avoimen yliopiston opiskelijat suorittavat opintojakson esseellä. Esseesuoritus aloitetaan ottamalla yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan. Esseesuoritukseen on mahdollista yhdistää käytännön tutustuminen johonkin luovaan ja toiminnalliseen menetelmään, esimerkiksi voimauttavaan valokuvaukseen, yhteisöteatteriin tai sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan. Lisätiedot opintojakson vastuuopettajalta.

Opintojakso on suoritettavissa läpi lukuvuoden.

Arvosteluperusteet

Essee 100 %

Opettaja

Sanna Ryynänen

Oppimateriaalit

Valitaan kolme (3) kirjaa:

Toinen seuraavista:

• Alhanen, K.: Dialogi demokratiassa. Gaudeamus, 2016
  • hooks, b.: Vapauttava kasvatus. Kansanvalistusseura, 2007 (tai englanniksi: Teaching to transgress : education as the practice of freedom)

Yksi seuraavista:

• Chave, S.: Sustainable and Democratic Education. Opening Spaces for Complexity, Subjectivity and the Future. Routledge, 2020.
  • Foster, R., Mäkelä, J., & Martusewicz, R. A. (toim.). Art, ecojustice, and education: intersecting theories and practices. Routledge, 2019.
  • Hanley, M.S., Sheppard, G.L, Noblit, G.W. & Barone, T. (toim.) Culturally Relevant Arts Education for Social Justice: A Way Out of No Way. Routledge, 2013.

Yksi seuraavista:

• Kurki, L.: Sosiokulttuurinen innostaminen: muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino 2000 tai uudempi.
  • Ledwith, M.: Community Development. A Critical and Radical Approach. Policy Press, 2020.
  • Ledwith, M.: Community Development in Action. Putting Freire into Practice. Policy Press, 2015.

Ilmoittaudu yksittäisille opintojaksoille. Yksittäisen opintojaksojen hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot.

Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit. Jos opintojakson opetukseen voi ilmoittautua jatkuvasti, opiskeluoikeusaika on 1.8. - 30.7.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton

Opintojakso on suoritettavissa läpi lukuvuoden.

Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00