Sosiaalinen ihminen, verkko-opinnot, lv. 2023-2024

75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö

Tällä opintojaksolla tarkastellaan ”sosiaalisuutta” ihmisessä sosiokognitiivisesta näkökulmasta: kuinka yksilö ryhmien jäsenenä, vuorovaikutussuhteissaan, sosiaalisissa asemissaan ja kulttuurissaan rakentaa sosiaalisten tulkintojensa (kuten asenteiden ja representaatioiden) kautta maailmaansa ja jäsentää toimintaansa. Keskeisiä sisältöjä ovat ryhmäjäsenyyksien merkitys sosiaalisen identiteetin ja kuuluvuuden muodostumisesta sekä sosiaalisen muutoksen dynamiikka.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

• selittää yksilön toimintaa sosiaalisissa ja historiallisissa yhteyksissään.
  • analysoida yksilöä ryhmien jäsenenä ja suhteessa toisiin ryhmiin.
  • kuvata sosiaalisen identiteetin rakentumista ja merkityksiä.
  • eritellä ryhmien välisiä ongelmallisia suhteita kuten ennakkoluuloisuutta.
  • arvioida sosiaalisen muutoksen psykologisia aspekteja.

Oppimateriaalit

Hogg, M. & Vaugham, G. (2017, eds.) Social Psychology (8th Edition, luvut 2, 4, 8, 10, 11 ja 16, yhteensä n. 250 sivua) JA
Burr. V.(2004) Sosiaalipsykologian ihmiskäsityksiä. (160 sivua)
sekä yksi seuraavista:
Sammut, G., Andreouni, E., Gaskell, G. & Valsiner, J. (2015, eds.) The Cambridge Handbook of Social Representations (luvut 1, 2, 17, 18, ja 25, yhteensä n. 90 sivua) TAI
Dovidio, J., Hewstone, M. & Esses, V. (2010, eds.) The Sage Handbook of Prejudice, Stereotyping and Discrimination (luvut 1, 16, 19, 20 ja 23, yhteensä n. 90 sivua).

Edeltävät opinnot

Suoritustapa:

Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä.

Oppimistehtävien palautuspäivämäärät ovat joka toisen kuukauden viimeiset päivät eli
syyslukukaudella 31.8.2023, 31.10.2023 ja 31.12.2023
kevätlukukaudella 28.2.2024, 30.4.2024, 30.6.2024 ja 31.7.2024

Arviointi 0-5

Edeltävät opinnot

Psykologian aineopintojen opintojaksoille osallistumisen edellytyksenä on vähintään arvosanalla 3/5 (hyvät tiedot) suoritetut psykologian perusopinnot. Mikäli perusopinnot on suoritettu toisessa yliopistossa, tulee siitä toimittaa liite ilmoittautumisen yhteydessä. Mikäli perusopintojen arvosana on Hyväksytty, tulee opiskelijan osoittaa ilmoittautumisen yhteydessä, että Hyväksytty arvosana vastaa vähintään arvosanaa 3/5 (hyvät tiedot).

Ilmoittaudu yksittäisille opintojaksoille. Yksittäisen opintojaksojen hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit. Opinto-oikeus on voimassa 31.7.2024 saakka.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä suunnittelusihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton

Syyslukukaudella alkavaan opetukseen ilmoittautuminen alkaa 2.8.2023 klo 9:00. Tämän jälkeen opintojaksolle voi ilmoittautua 27.6.2024 saakka.

Suomi

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin.

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä suunnittelusihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Opiskelijamäärää ei ole rajoitettu kiintiöin.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00