Sosiaalihuolto-oikeus, lv. 2023-24

75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään sosiaalioikeuden perusteisiin, sosiaalihuollon asemaan sosiaalisten perusoikeuksien toteuttajana sekä asiakkaan asemaan ja oikeuksiin sosiaalihuollossa.

Katso ennen ilmoittautumista opintojakson tarkemmat tiedot ja aikataulut Peppi-oppaasta. Seuraavan kerran tätä opintojaksoa voi suorittaa lukuvuonna 2024-25.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

• osaa tunnistaa sosiaalioikeudelliselle sääntelylle tyypilliset piirteet sekä sosiaalioikeuden yleisten oppien merkityksen sosiaalihuollon kontekstissa.
  • osaa hahmottaa sosiaaliturvajärjestelmän rakenteen ja ymmärtää sosiaalihuollon merkityksen sosiaalipoliittisten tavoitteiden toteuttamisessa ja perusoikeuksien turvaamisessa.
  • on tutustunut sosiaalioikeuden keskeisiin oikeuslähteisiin ja harjoittelee niihin perustuvaa oikeudellista argumentaatiota.
  • tuntee sosiaalihuollon asiakkaan keskeiset aineelliset ja menettelylliset oikeudet sekä muutoksenhakujärjestelmän.
  • ymmärtää sosiaalihuollon yleisten ja erityisten palvelujen suhteen sekä on tutustunut sosiaalipalveluiden yleisiin järjestämis- ja myöntämisperusteisiin.

Suoritustapa: Luennot (20 h) ja harjoitukset ryhmätyöskentelynä (20 h), omatoiminen oppimateriaaliin perehtyminen ja moodletentti (75h) sekä opettajan moodlealustalla tarkemmin määrittämät pakolliset oppimistehtävät (20h). Opettaja täydentää ja täsmentää suoritustapoja moodlealustalla.

Opettajan kanssa on mahdollista sopia moodletentin korvaamisesta oppimispäiväkirjamaisella ryhmätyöllä (3-5 hlöä), joka esitetään muunlaisessa kuin ns. perinteisessä raporttimuodossa eli esimerkiksi sarjakuva, podcast, näytelmä, lyhyt elokuva tms.

Kurssilla on käytössä elearn moodle-alusta, jonne opiskelija kirjautuu oma-aloitteisesti. Kurssiavainta ei vaadita. Kurssialusta avautuu viimeistään noin kahta viikkoa ennen ensimmäisiä luentoja. Luennot toteutetaan etäyhteydellä ja harjoitukset lähiopetuksena. Harjoitukset järjestetään erikseen sekä Joensuun että Kuopion kampuksilla.

Suositeltavat edeltävät opinnot: 5315104 Johdatus hyvinvointioikeuteen ja 5311026 Oikeustieteen perusteet.

• Tarkista ennen ilmoittautumista ja opintomaksun maksamista, että suorituskertoja on jäljellä vähintään kaksi (mahdollistaa uusinnan).
  • Huomioi, että opiskeluoikeus myönnetään 2-5 arkipäivän kuluessa eli et heti pääse aktivoimaan käyttäjätunnuksia.
  • Kun avoimen yliopiston opiskeluoikeus on myönnetty, saat opintojen aloitusohjeet sähköpostiisi. Kirjaudu ohjeiden mukaisesti Oikeustieteiden opinnot, Itä-Suomen avoin yliopisto-aloitusmoodleen.
  • Opiskeluoikeus päättyy aina viimeistään lukuvuoden päättyessä heinäkuun lopulla riippumatta siitä tehdäänkö ilmoittautuminen syys- vai kevätlukukauden puolella.

Ilmoittaudu yksittäisille opintojaksoille. Yksittäisen opintojaksojen hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeus päättyy aina lukuvuoden päättyessä viimeistään heinäkuun lopulla.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Päiväopetus

Joensuun kampuksen opetukseen, yleisiin tentteihin/verkkotentteihin/etätentteihin ja tehtävänpalautukseen ilmoittaudutaan sähköisesti Pepissä. Tentteihin ilmoittautuminen päättyy 10 päivää aikaisemmin ennen tenttiä, seminaareihin 2 viikkoa ennen opetuksen alkua.

Suomi

Ilmoittaudu

I. Ilmoittautumaan pääset Ilmoittaudu koulutukseen-painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi 10 päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat tämän viestin jälkeen myös yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opinto-oikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2022-08-07 09:00