heart

Seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuus sosiaali- ja terveyspalveluissa

Täydennyskoulutus
Tule päivittämään tietosi seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden kohtaamisesta sosiaali- ja terveyspalveluissa.
smart for good
  • Sosiaali ja terveysala
Päivämäärä:
12.10.2023 - 7.12.2023
Laajuus:
Kampus tai kaupunki:
Kuopio
Kategoria:
Sosiaali- ja terveysala
Toteutusmuoto:
Monimuoto
Hinta:
520,8 € (alv 24%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Ammattilaisena voit kohdata seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluvan henkilön esimerkiksi asiakkaana, omaisena tai kollegana. Vähemmistöön kuuluva voi ennalta jännittää sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttöä ja lisäksi heillä voi olla kielteisiä kokemuksia palveluista. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvilla on myös tutkitusti suurentunut kynnys hakeutua sosiaali- ja terveyspalveluihin.

Koulutuksesta saat käytännön keinoja moninaisuuden huomioimiseen ja asiakkaiden tai potilaiden sensitiiviseen kohtaamiseen. Lisäksi koulutuksessa perehdytään terveysriskeille altistaviin tekijöihin, kuten vähemmistöstressiin.

Koulutukseen sisältyy kolme tapaamista:

torstai 12.10.2023 klo 12–15.30

torstai 9.11.2023 klo 12–15.30

torstai 7.12.2023 klo 12–15.30

Tapaamisiin voit osallistua joko paikan päällä Kuopiossa tai etänä. Koulutuksessa ei ole erillistä oppimistehtävää. Tapaamisten välillä osallistujille annetaan pohdintatehtävä, josta keskustellaan seuraavalla tapaamiskerralla.

Koulutuksessa aiheeseen perehdytään käytännönläheisesti ajantasainen terveystieteellinen tutkimustieto seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuudesta huomioiden. Tapaamisten aikana käsitellään myös kokemusperäistä tietoutta.

Koulutuksen jälkeen

• osaat määritellä seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuteen liittyvät käsitteet
  • tunnistat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen terveyteen liittyvät erityispiirteet
  • osaat soveltaa ajantasaista tietoa aiheesta kohdatessasi potilaita tai asiakkaita
  • osaat arvioida omia ja työyhteisösi arvoja sekä toimintaa työssä tapahtuvissa kohtaamistilanteissa

Koulutus on suunnattu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille, kuten hoitajille, lääkäreille, psykologeille ja sosiaalialan ammattilaisille.

420 € (+ alv 24 %). Hintaan sisältyy lähitapaamisiin osallistuville iltapäiväkahvi tai tee ja pieni välipala.

Koulutus toteutuu, jos ilmoittautuneita on vähintään 15.

Ilmoittautuminen tulee perua viimeistään 14 kalenteripäivää ennen koulutuksen alkamispäivää. Jos ilmoittautuminen perutaan myöhemmin, laskutetaan asiakkaalta 50 % koulutuksen hinnasta. Mikäli osallistumista ei ole peruttu ja/tai osallistuja ei saavu koulutukseen, veloitetaan asiakkaalta koulutuksen hinta täysimääräisesti. Poikkeuksena ovat lääkärintodistuksella osoitetut sairastumiset.

Ilmoittautuneen asiakkaan tilalle voi samasta yrityksestä tai organisaatiosta osallistua toinen henkilö. Vaihdoksesta tulee ilmoittaa etukäteen tai viimeistään koulutuksen alkaessa.

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt sosiaali- ja terveydenhuollossa

Blogikirjoitus avaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asemaa sosiaali- ja terveydenhuollossa Suomessa.

Kouluttaja

Elina Partanen

Elina Partanen on ainutlaatuinen, kokenut kouluttaja ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien ajaja yhteiskunnassa ja terveydenhuollossa. Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo, erityisesti terveyseroihin keskittyminen on aina ollut Elinan kiinnostuksen ja tutkimuksen kohteena. Elina on kiertänyt puhumassa ja kouluttamassa aktiivisesti mm. sosiaali- ja terveydenhuollon työyksiköissä sekä oppilaitoksissa.