Ruoanvalinta ja syömiskäyttäytyminen, kevät 2024

Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö: syömiskäyttäytymistä ja ruoanvalintaa kuvaavat keskeiset käsitteet ja mallit. Ruokasuhde ja ruokasuhteen pedagoginen viitekehys. Syömiskäyttäytymiseen ja ruoanvalintaan vaikuttavat kognitiiviset, sosiaaliset ja psykologiset tekijät. Ruoan ominaisuuksien vaikutus syömiskäyttäytymiseen ja ruoanvalintaan. Syömiskäyttäytymisen ja ruoanvalinnan tutkimus.

Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

• osaa selittää keskeiset syömiskäyttäytymistä ja ruoanvalintaa kuvaavat käsitteet ja ilmiöt ja tehdä johtopäätöksiä siitä, miten ne käytännössä ilmenevät
  • osaa tulkita syömiskäyttäytymiseen ja ruoanvalintaan sekä niiden kehittymiseen vaikuttavia kognitiivisia, sosiaalisia ja psykologisia tekijöitä sekä tehdä johtopäätöksiä niiden merkityksestä terveyden, hyvinvoinnin ja elintapojen kannalta
  • osaa tulkita ja tehdä johtopäätöksiä ruoan ominaisuuksien merkityksestä syömiskäyttäytymiseen ja ruoanvalintaan
  • tunnistaa henkilökohtaisen ruokasuhteen eri puolia ja osaa tulkita yksilöllisten, elämänaikaisten kokemusten vaikutusta henkilökohtaiseen ruokasuhteeseen ja sen kehittymiseen
  • osaa tulkita henkilökohtaisen ruokasuhteen merkitystä ammatillisissa kohtaamisissa

Suoritustapa: Oppimistehtävät verkossa ja verkkokeskustelut, luentotallenteet, Moodletentit, harjoitukset ja seminaarit (kontaktiopetus). Opintojakso sisältää aikataulutettuja tehtäviä. Opintojakso on mahdollista suorittaa kokonaan verkko-opintoina.

Opetuksen ajankohta: 15.1. – 15.3.2024. HUOM! Ilmoittautumisen alkaminen on järjestelmävaihdoksen vuoksi viivästynyt. Ilmoittautuminen avautuu perjantaina 8.12.2023 klo 9.00.

Huomioithan, että tämä opintojakso on aikataulutettu. Opintojaksolle on ilmoittauduttava viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä.

Kirjallisuus:

1. Sinikallio Sanna (toim.) Terveyden psykologia. PS-kustannus, 2019 (soveltuvin osin) 2. Dovey TM. Eating behaviour. Open University Press. 2010 tai uudempi (soveltuvin osin) 3. Heshmat Shahram. Eating behavior and obesity - behavioral economics strategies for health professionals. New York: Springer Pub. Co. 2011 (tai uudempi) (soveltuvin osin) 4. Ogden Jane. Health psychology. London: MsGraw-Hill. 2019 (tai uudempi) (soveltuvin osin) 5. Muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali.

Kirjallisuus- ja lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Opettaja: yliopistonlehtori Leila Karhunen

Arviointi: Hyväksytty/Hylätty

Edeltävät opinnot: Ravitsemustieteen perusopinnot. Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että perusopintokokonaisuus on suoritettu kokonaan.

Ohjeet UEF-tunnusten ja opiskelijasähköpostin käyttöönottoon saat ilmoittautumisen jälkeen. Kirjautumisohjeet opintojakson Moodle-oppimisympäristöön lähetetään opiskelijasähköpostiin ilmoittautumisajan päätyttyä, viimeistään opintojakson alkamispäivänä.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton
2 kuukautta
Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi seitsemän päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opinto-oikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00