Ravitsemustiedon syventävä kirjatentti, lv. 2023-2024

Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö: Ihmisen ravitsemuksen perusteet. Ravintoaineet ja niiden tehtävät ihmisen ravitsemuksessa. Ravinnontarve. Ravitsemussuositukset. Ruoka-ainetaulukot ja -tiedostot. Energia- ja suojaravintoaineiden ja muiden ruoan sisältämien yhdisteiden ruoansulatus, aineenvaihdunta ja tehtävät elimistössä. Ruoansulatuksen, ravintoaineiden aineenvaihdunnan ja ravinnonoton säätely. Ravinnon vaikutus ja tehtävät elimistön elinten toiminnassa. Syömisen säätely. Ruuan laadun vaikutus suolistomikrobiston toimintaan ja suolistomikrobiston merkitys ruoansulatuksessa.

Tavoite: Opintojakson tavoitteena on kerrata ja päivittää tiedot keskeisiltä ravitsemustieteen kandivaiheen opintojaksoilta.

Suoritustapa: Moodle-ympäristössä tehtävä verkkotentti.

Moodletentti on avoinna neljä kertaa lukuvuodessa, lukuvuonna 2023-24 jakson voi tenttiä seuraavasti:

1.-9.9.2023
8.-14.12.2023
10.-17.3.2024 ja
24.-31.5.2024

Opiskeluoikeus opintojaksolle alkaa 1.8.2023 (tai ilmoittautumisen hyväksymisestä alkaen) ja päättyy 31.7.2024. Tentin voi uusia opiskeluoikeuden aikana yhden kerran, huomioithan tämän ilmoittautumisen ajankohdassa sekä opiskelusuunnitelmissasi.

Kirjallisuus:

Luento- ja muu oppimateriaali seuraavilta opintojaksoilta: ravitsemustieteen perusteet ja ravitsemusfysiologia sekä kirjan Ravitsemustiede (Duodecim 2021) seuraavat osiot: Suomalainen ruoka (sivut 16-69), Ravitsemusfysiologia (sivut 70-260) ja Ravitsemus kansansairauksien ehkäisyssä (sivut 373-425).

Kirjallisuus- ja lainakulut eivät sisälly opintomaksuun.

Opettaja: yliopistonlehtori, dos. Sari Hantunen

Arviointi: 0-5

Edeltävät opinnot: Ravitsemustieteen perusopinnot. Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että perusopintokokonaisuus on suoritettu kokonaan. Ravitsemustiedon syventävä kirjatentti tehdään aineopintojen viimeisenä opintojaksona.

Ohjeet UEF-tunnusten ja opiskelijasähköpostin käyttöönottoon saat ilmoittautumisen jälkeen. Kirjautumisohjeita opintojakson Moodle-oppimisympäristöön ei lähetetä erikseen, vaan opiskelija kirjautuu Moodleen itsenäisesti ilmoittautumisen jälkeen. Moodle-ympäristön osoitteen ja kurssiavaimen löydät Pepistä opintojakson tiedoista.

Opintojakso kuuluu ravitsemustieteen aineopintoihin.

HUOM! Ilmoittautumisen alkaminen on järjestelmävaihdoksen vuoksi viivästynyt. Ilmoittautuminen avautuu perjantaina 8.12.2023 klo 9.00.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton
Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi seitsemän päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opinto-oikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00