Ravitsemuspolitiikka terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä, syksy 2023

Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö: ravitsemuspolitiikka Suomessa (normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus; valtakunnallinen ja (maa)kunnallinen taso, kolmas sektori). Ravitsemus-, ruoka- ja ruokailusuositukset eri kohde- ja ikäryhmissä. Kansainvälinen ravitsemuspolitiikka.

Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija

• tuntee ravitsemuspolitiikan keskeiset keinot ja toimijat Suomessa ja kansainvälisesti
  • osaa esitellä ja selittää Suomessa eri väestöryhmille annetut ravitsemus-, ruoka- ja ruokailusuositukset
  • osaa suunnitella ravitsemuspoliittisia toimia edistää tervyttä ja hyvinvointia eri kohderyhmissä ja väestötasolla.

Suoritustapa: Verkko-opinnot Moodlessa. Oppimistehtävät verkossa ja verkkokeskustelut, luentotallenteet ja luennot (saatavilla tallenteet), Moodletentit ja soveltava tehtävä. Tehtävät etenevät tietyn aikataulun mukaisesti. Moodleen on kirjauduttava heti opintojakson alussa.

Opetuksen ajankohta: 4.9.-20.10.2023. Ilmoittautuminen on avoinna 1.8.-4.9.2023.

Huomioithan, että tämä opintojakso on aikataulutettu. Opintojaksolle on ilmoittauduttava viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä.

Kirjallisuus:

1. https://stm.fi/ravinto

2. https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemuksella-hyvinvointia/

3. Sihto ym. (toim.) Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. THL, 2013 (soveltuvin osin)

4. Ravitsemus-, ruoka- ja ruokailusuositukset (viimeisimmät versiot):

• Suomalaiset ravitsemussuositukset, VRN 2014.
  • Syödään yhdessä – ruokasuositukset lapsiperheille, THL 2019.
  • Terveyttä ja iloa ruoasta - varhaiskasvatuksen ruokailusuositus, THL 2018
  • Syödään ja opitaan yhdessä –Kouluruokailusuositus, VRN 2017.
  • Hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä ruokailusta: ruokailusuositus ammatillisiin oppilaitoksiin ja lukioihin, VRN 2019
  • Hyvinvointia ja opiskelukykyä ruokailusta – Korkeakouluopiskelijoiden ruokailusuositus, VRN ja KELA, 2021
  • Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. VRN 2020.
  • Ravitsemushoitosuositus. VRN ja THL 2023

5. Hughes R, Margetts BM. Practical Public Health Nutrition. Wiley-Blackwell 2011. (https://primo.uef.fi/permalink/358FIN_UOEF/10iob6c/alma9912486253705966) (soveltuvin osin)

6. Muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali.

Kirjallisuus- ja lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Opettaja: yliopistonlehtori, dos. Leila Karhunen

Arviointi: 0-5

Edeltävät opinnot: Ravitsemustieteen perusopinnot. Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että perusopintokokonaisuus on suoritettu kokonaan.

Ohjeet UEF-tunnusten ja opiskelijasähköpostin käyttöönottoon saat ilmoittautumisen jälkeen. Kirjautumisohjeet opintojakson Moodle-oppimisympäristöön lähetetään opiskelijasähköpostiin ilmoittautumisajan päätyttyä, viimeistään opintojakson alkamispäivänä.

Opintojakso kuuluu ravitsemustieteen aineopintoihin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee ravitsemuspolitiikan keskeiset keinot ja toimijat Suomessa ja kansainvälisesti
- osaa esitellä ja selittää Suomessa eri väestöryhmille annetut ravitsemus-, ruoka- ja ruokailusuositukset
- osaa suunnitella ravitsemuspoliittisia toimia edistää tervyttä ja hyvinvointia eri kohderyhmissä ja väestötasolla.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton
2 kuukautta
Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi seitsemän päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opinto-oikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-01 09:00