Ravitsemus ja elintavat, syksy 2023

Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö: Ravitsemuksen vaikutukset terveyden ylläpitoon ja keskeisten kansansairauksien riskitekijöihin. Unen, stressin, alkoholin ja tupakoinnin yhteydet ravitsemukseen. Liikunta ja liikkumattomuus, liikuntasuositukset eri ikäryhmille. Lihavuus ja painonhallinta. Kasvisruokavaliot, gluteeniton ruokavalio ja laktoosi-intoleranssi. Työ ja ravitsemus.

Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija

• Osaa selittää ja tulkita ravitsemuksen vaikutuksia terveyden ylläpitämiseen ja sairauksien riskitekijöihin
  • Osaa tulkita unen ja ravitsemuksen välistä vuorovaikutusta
  • Osaa analysoida stressin haasteita terveellisen ravitsemuksen ylläpidossa
  • Osaa perustella alkoholin ja tupakoinnin vaikutukset ravitsemustilaan ja osaa vetää yhteen näiden elintapojen vaikutukset kansanterveydelle
  • Osaa arvioida liikuntamuotojen ja liikkumattomuuden keskeiset vaikutukset terveyden kannalta ja osaa perustella liikunnan aiheuttamia ravitsemuksellisia tarpeita
  • Osaa selittää lihavuuden yleisyyden ja sen vaikutukset kansanterveydelle ja osaa perustella keskeiset asiat laihdutuksessa ja painonhallinnassa
  • Osaa vetää yhteen kasvisruokavalioiden, gluteenittoman ruokavalion ja laktoosittoman ruokavalion vaikutukset ravitsemukseen ja niiden täysipainoisen koostamisen periaatteet
  • Osaa perustella erilaisten ammattien/työtehtävien aiheuttamat ravitsemukselliset haasteet

Suoritustapa: Verkko-opinnot Moodlessa; verkkotallenteet, oppimistehtävät verkossa. Tehtävät etenevät tietyn aikataulun mukaisesti. Moodleen on kirjauduttava heti opintojakson alussa. Opintojakso sisältää aikataulutettuja tehtäviä.

Ajankohta: 23.10. - 13.12.2023. Ilmoittautumisaika 1.8.-16.10.2023. Opintojakso toteutuu myös keväällä 2024.

Luennot (vapaaehtoisia, tallenne tulee jälkikäteen Moodleen)

24.10.2023 klo 15–16 (MS306, Kuopio ja etäyhteys)
26.10.2023 klo 16–17.30 (Zoom)
7.11.2023 klo 14–16 (CA303, Kuopio ja etäyhteys)

Pienryhmäharjoitukset (Valitse näistä toinen. Poissaolijat tekevät korvaavan tehtävän.)

23.11.2023 klo 14-16 (CA303, Kuopio)
27.11.2023 klo 16-18 (Zoom)

Huomioithan, että tämä opintojakso on aikataulutettu. Opintojaksolle on ilmoittauduttava viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä.

Kirjallisuus: Mutanen M, Niinikoski H, Schwab U, Uusitupa M (toim.) Ravitsemustiede. Keuruu: Duodecim 2021. (Kirjaa voi lukea sähköisesti oppiportin kautta omilla käyttäjätunnuksilla, edellyttää opinto-oikeuden.) Luentomateriaalit ja muu Moodlessa ilmoitettava materiaali.

Kirjallisuus- ja lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Opettaja: yliopisto-opettaja Heli Virtanen ja muut Itä-Suomen yliopiston opettajat

Arviointi: 0-5

Edeltävät opinnot: Ravitsemustieteen perusteet 5 op. Opintojakson suoritusmerkintää ei kirjata, ellei opiskelija ole tehnyt vaadittavia edeltäviä opintoja. Jos teet opintojakson osana terveysliikunnan perusopintoja, vaaditaan ennakkomateriaalin opiskelu ennen opintojakson aloittamista. Tässä tapauksessa ole yhteydessä koulutussihteeriin tai suunnittelijaan.

Lisätiedot:

Ohjeet UEF-tunnusten ja opiskelijasähköpostin käyttöönottoon saat ilmoittautumisen jälkeen. Kirjautumisohjeet opintojakson Moodle-oppimisympäristöön lähetetään opiskelijasähköpostiin ilmoittautumisajan päätyttyä, viimeistään opintojakson alkamispäivänä.

Opintojakso kuuluu ravitsemustieteen perusopintoihin, terveysliikunnan perusopintoihin ja kansanterveystieteen aineopintoihin. Lisäksi opintojakso on valinnainen opintojakso terveyden edistäminen ja terveystieto aineopinnoissa.

Jos olet jo suorittanut tämän opintojakson johonkin toiseen oppiaineeseen (esim. terveysliikunta, kansanterveystiede), opintojaksoa ei tarvitse tehdä uudelleen ravitsemustieteen opintoihin. Tässä tapauksessa ole yhteydessä koulutussihteeriin tai suunnittelijaan.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton
2 kuukautta
Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi seitsemän päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opinto-oikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-01 09:00