Metsien monimuotoisuus ja suojelu, syksy 2023

Hinta:
45 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Tavoitteet: Kurssilla perehdytään metsien elinympäristöjen ja lajiston rakenteeseen ja dynamiikkaan. Tavoitteena on, että opiskelija osaa jäsentää monimuotoisuuden eri osatekijät boreaalisessa metsäluonnossa ja ymmärtää keskeiset ympäristötekijät, jotka vaikuttavat metsäluonnon monimuotoisuuteen. Kurssin myötä opiskelijan tulisi ymmärtää eliölajien elinympäristövaatimusten peruselementit ja perusasioita populaatioekologiasta sekä metsien luontaisesta rakenteesta ja dynamiikasta. Tiedon soveltamisen osalta tavoitteena on ymmärtää talousmetsien merkitys ja mahdollisuudet monimuotoisuuden suojelussa sekä suojelualueiden määrällisiä ja laadullisia erityistekijöitä ja edellytyksiä.

Sisältö: Monimuotoisuuden käsitteistö, lajimäärä ja biodiversiteetti, uhanalaisuus ja uhanalaiset lajit, luonnonmetsän ja talousmetsän rakenne ja dynamiikka, lahopuun ja metsäpalojen merkitys, suojelualueet, monimuotoisuuden suojelu talousmetsissä, metsälain monimuotoisuuteen liittyvät säädökset.

Oppimateriaalit: Gaston, K.J. & Spicer, J.I. Biodiversity: an introduction. 2004. 2. painos, s. 1-16 ja 91-159. Kuuluvainen ym. (toim.) Metsän kätköissä. Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. 2004. s. 19-109. Retkeilyn opasmoniste.

Kohderyhmä: Kaikille alasta kiinnostuneille, alan opintoja suunnitteleville, muiden opintojen tueksi ja ammatillisen osaamisen kehittämiseksi.

Opintojaksolle voidaan ottaa max. 5 Avoimen yliopiston opiskelijaa. Syksyn 2023 toteutus on täynnä.

Syksyn 2023 toteutus on täynnä.

Suoritustavat: Luennot (20 h), kirjallisuus (175 sivua), retkeily (12 h), tentti.

Toteutustavat: Lähiopetus. Luennoilla ei ole läsnäolovelvoitetta, mutta opetusretkeilylle osallistuminen edellytetään. Retkipäivä valinnan mukaan joko 2.10.2023, klo 8-18 tai 13.10.2023, klo 8-18 (ryhmät täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä).

Opettaja: Jari Kouki

Opintojakso toteutetaan 13.9. - 23.10.2023. Opintojakson tarkemmat tiedot ja aikataulut löytyvät Pepin opinto-oppaasta. Avoimen yliopiston opiskelijat suorittavat opintoja tutkinto-opiskelijoiden aikataulujen ja suoritustapojen mukaisesti.

Opintojaksolle voidaan ottaa max. 5 Avoimen yliopiston opiskelijaa.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​
Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Päiväopetus
2 kuukautta
Suomi

Ei sähköistä ilmoittautumista

Opintojakson kiintiö syksylle 2023 on täynnä.

Ilmoittautuminen opintojaksolle avautuu seuraavan kerran syksyllä 2024.