Metsäbiotalouden ennakointi ja innovaatiot, kevät 2024

Hinta:
45 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää tulevaisuutta koskevan tiedon luonteen ja osaa soveltaa tulevaisuusajattelua metsäbiotalouden kehityksen tarkastelussa. Opiskelija tuntee keskeisimpien ennakointimenetelmien perusteet ja osaa arvioida julkaistujen ennakointiraporttien merkitystä osana metsäalan ja metsäbiotalouden kehitystä. Hän ymmärtää innovaation käsitteenä ja tunnistaa eri innovaatiotyypit ja innovatiivisen toimintakulttuurin piirteitä. Hän osaa arvioida metsäbiotaloudessa keskeisien innovaatioiden tarvetta ja innovaatioitujen tulevaisuuden menestymismahdollisuuksia.

Sisältö: Tulevaisuustieto ja sen epävarmuus. Tulevaisuuslukutaito, tulevaisuustietoisuus. Tulevaisuustiedon käyttäminen nykyhetken päätöksissä. Mahdolliset, uskottavat, todennäköiset ja halutut tulevaisuudet. Trendit, heikot signaalit ja villit kortit metsäbiotaloudessa. Innovaatiotyypit, innovatiivisuus, innovaatioidut, innovaatioiden piirteet, omaksuminen ja leviäminen. Viimeaikaisia metsäennakointeja ja uusia metsäbiotalouden tuotteita ja palveluja.

Oppimateriaali: Verkkoluennot, lukupiiriä varten annetut materiaalit.
Osa seuraavista julkaisuista:
   - Hujala, T., Pelli, P., Donner-Amnell, J., Paaskoski, L. (toim.) 2021. Katsaus metsäalan tulevaisuustöihin. Luston julkaisuja 4. Suomen metsämuseo Lusto, Savonlinna.
   - Aalto, Hanna-Kaisa – Heikkilä, Katariina – Keski-Pukkila, Pasi – Mäki, Maija & Pöllänen, Markus (toim.) 2022. Tulevaisuudentutkimus tutuksi – perusteita ja menetelmiä. TVA-julkaisuja 1/2022. Tulevaisuudentutkimuksen Verkostoakatemia.

Kohderyhmä: Kaikille asiasta kiinnostuneille, alan opintoja suunniteleville, muiden opintojen tueksi sekä ammatilliseksi täydennyskoulutukseksi.

Suoritustapa: Verkkovideoluennot (MOOC) (3 h), Verkko-opetus (18 h), itsenäinen opiskelu (63 h). Metsäbiotalouden ennakointien ja innovaatioraporttien lukupiiri: ryhmätyönä tehtävä kirjallinen raportti ja esitelmä; lisäksi osallistuminen ohjattuun verkkokeskusteluun, reflektioessee.

Toteutustapa: Ohjeistus, verkkovideoalustukset, oppimateriaalia sekä ryhmätyöraporttien, esitelmätiedostojen ja reflektioesseiden palautus ja verkkokeskustelu Moodlessa, lukupiiriesitelmätapaamiset Zoomissa.

Opettaja: Teppo Hujala

Opintojakso toteutetaan 21.3. - 30.4.2024. Opintojakson tarkemmat tiedot ja aikataulut löytyvät Pepin opinto-oppaasta. Avoimen yliopiston opiskelijat suorittavat opintoja tutkinto-opiskelijoiden aikataulujen ja suoritustapojen mukaisesti.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​   Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Päiväopetus
1 kuukausi
Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansioja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00