Liikkujan ravitsemuksen perusteet, syksy 2023

Hinta:
90 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö: Eri urheilulajien ravitsemukselliset vaatimukset, ravitsemuksen merkitys suorituskyvylle, palautumiselle ja kehittymiselle, ravitsemuksen vaikutus vastustuskykyyn ja ylirasitus, ravitsemus ennen liikuntasuoritusta tai kilpailua, sen aikana ja jälkeen.

Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa arvioida eri liikuntalajien ravitsemukselliset erityispiirteet sekä ravitsemuksen merkityksen suorituskyvylle, palautumiselle ja kehittymiselle
• osaa arvioida ja ohjeistaa urheilijan ruokavaliota liikuntaan peilaten
• osaa arvioida ravitsemuksen vaikutukset vastustuskyvylle ja ylirasituksen synnyssä
• osaa selittää, mitä ravitsemuksellisia asioita tulisi huomioida ennen liikuntaa, sen aikana ja sen jälkeen

Suoritustapa: Aikataulutetut verkko-opinnot.

Suoritustapa: Verkko-opinnot Moodlessa. Luentotallenteet, luennot (saatavilla tallenteet) ja muu materiaali, oppimistehtävät. Opintojakso sisältää aikataulutettuja oppimistehtäviä. Moodleen on kirjauduttava heti opintojakson alussa.

Opetuksen ajankohta: 1.9. - 20.10.2023. Ilmoittautumisaika 1.8.-1.9.2023.

Luennot (vapaaehtoisia, tallennetaan)

Infokerta 4.9.2023 klo 15-16 (CA301, Kuopio ja etäyhteys)

12.9.2023. klo 16–17.30 (Zoom)

Kyselytunti (vapaaehtoinen, tarvittaessa tallenne)

28.9.2023 klo 16–17

Huomioithan, että tämä opintojakso on aikataulutettu. Opintojaksolle on ilmoittauduttava viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä.

Oppimateriaali: Moodlessa ilmoitettu materiaali.

Kirjallisuus- ja lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Opettajat: yliopisto-opettaja Heli Virtanen ja Pirjo Komulainen

Arviointi: 0-5. Kokonaisarvosana muodostuu oppimistehtävien perusteella. Opintojakson hyväksyminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.

Edeltävät opinnot: Ei vaadittuja edeltäviä opintoja.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa arvioida ja ohjeistaa urheilijan ruokavaliota liikuntaan peilaten

Urheiluravitsemuksen opinnot soveltuvat hyvin kaikille työn, harrastusten tai oman mielenkiinnon vuoksi urheilun ja ravitsemuksen parissa toimiville, mm. valmentajille, ohjaajille ja urheilijoille sekä kaikille ravitsemuksesta, terveydestä ja omasta hyvinvoinnista kiinnostuneille. Opinnot tarjoavat hyvän mahdollisuuden mm. täydentää ammatillista osaamista työelämässä ja soveltuvat hyvin myös sivuaineeksi/osaksi tutkintoa esim. sosiaali-, terveys- ja liikuntatieteiden opiskelijoille.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton
2 kuukautta
Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi seitsemän päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opinto-oikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-01 09:00