Jatkuva opiskelija kirjaston edessä

Kielen ja lukemiskulttuurin muutos digiajassa

Täydennyskoulutus
Mitä suomen kielessä ja kirjallisuudessa on tutkittu viime aikoina? - Osallistu koulutuspäivään!
smart for good
Päivämäärä:
18.9.2023 - 18.9.2023
Laajuus:
Kampus tai kaupunki:
Joensuu
Kategoria:
Opetus, kasvatus ja psykologia
Toteutusmuoto:
Monimuoto
Hinta:
0 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Mitä suomen kielessä ja kirjallisuudessa on tutkittu viime aikoina? Tule kuulemaan ja vahvista aineenhallintaasi oppiaineessa äidinkieli ja kirjallisuus.

Koulutuksen järjestävät yhteistyössä Itä-Suomen Aluehallintovirasto sekä Itä-Suomen yliopisto. Koulutus on osallistujille maksuton. Itä-Suomen aluehallintovirasto tarjoaa kaikille lähiosallistujille tervetulokahvit ja suolaisen kahvileivän (muut ruokailut omakustanteisia).

Koulutus on tarkoitettu kaikille (koulutusasteille) äidinkieltä opettaville.

Päivän puheenaiheet ja opetuksen teemat sekä aikataulu:

klo 9.30-10.00 Tervetulokahvit (Itä-Suomen AVI tarjoaa)

klo 10.00-12.30 (välissä 10-15 min tauko)
- Avaussanat
   Kari Lehtola, Itä-Suomen AVI

- Nuorten kieli muutoksessa
   Suomen kielen professori Hanna Lappalainen
   Suomen kielen sekä karjalan kielen professori Helka Riionheimo

12.30-13.15 Lounas

13.15-16.00 (välissä 15 min tauko)
- Kirjan kohtalo ja nuorten lukemisen muutokset
   Kirjallisuuden professorit Kati Launis ja Risto Turunen

Lisää tilaisuudesta AVI:n sivuilla.

Äidinkieltä opettavat kaikilla koulutusasteilla

Koulutus on osallistujille maksuton.

Kouluttaja

Profiilikuva: Hanna Lappalainen

Hanna Lappalainen

Suomen kielen professori

Itä-Suomen yliopisto

Hannan erikoisalaa on sosiolingvistiikka. Hän on kiinnostunut mm. suomen puhekielestä ja sen vaihtelusta sekä kieliasenteista. Hän on pitänyt kursseja mm. nuorten kielestä ja murteista ja ohjannut niihin liittyviä opinnäytetöitä. Hän on toiminut aiemmin suomen kielen yliopistonlehtorina Helsingin yliopistossa, tutkijana Kotimaisten kielten (tutkimus)keskuksessa ja ylioppilaslautakunnan sensorina.

Profiilikuva: Kati Launis

Kati Launis

Kirjallisuuden professori

Itä-Suomen yliopisto

Kati on digitaalisen kirjallisuudentutkimuksen, lukemisen, naiskirjallisuuden ja Suomen kirjallisuushistorian asiantuntija. Hän on opettanut ja tutkinut aiemmin sekä Turun että Helsingin yliopistoissa. Nuorten lukemiskulttuurin hän on perehtynyt LibDat-projektissa (Suomen Akatemia), jossa aineistona oli Vantaan kaupunginkirjaston digitaalinen lainausdata. Hänen kiinnostuksen kohteenaan on kirjallisuuden yhteiskunnallisuus, maailmassa olo.

Profiilikuva: Helka Riionheimo

Helka Riionheimo

Suomen kielen ja karjalan kielen professori

Itä-Suomen yliopisto

Helkan erikoisalana on monikielisyyden, kielikontaktien ja suomen sukukielten tutkimus. Hän on kiinnostunut siitä, miten kielet vaikuttavat toisiinsa, ja kielten kohtaamiseen liittyvistä asenteista. Hän on opettanut kielikontaktien tutkimusta ja ohjannut aiheesta opinnäytteitä. Hän on Kotimaisten kielten keskuksen neuvottelukunnan jäsen ja johtaa Itä-Suomen yliopistossa karjalan kielen elvytyshanketta.

Risto Turunen

Kotimaisen kirjallisuuden professori

Itä-Suomen yliopisto

Risto on tutkinut pääasiassa suomalaisen kirjallisuuden muutosta ja siihen vaikuttaneita tekijöitä erityisesti toisen maailman sodan jälkeiseltä ajanjaksolta. Turunen on tutkimusotteeltaan erityisesti kirjallisuussosiologi. Hänelle kirjallisuus on ensisijaisesti yhteiskunnallista ja kulttuurista toiminta, joka suhteutuu poliittiseen, teknologiseen ja aatehistorialliseen muutokseen. Professuurinsa ohella Turunen on seurannut suomalaisen kirjallisen kulttuurin muutosta erilaisista luottamustehtävistään muun muassa Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran hallintoelimissä sekä parhaillaan Valtion kirjallisuustoimikunnan jäsenenä.