Karjalan historia, sähköinen tentti, lv. 2023-2024

Kampus tai kaupunki:
Joensuu
Kategoria:
Historia ja kulttuuri, Kielet ja viestintä
Toteutusmuoto:
Itsenäinen opiskelu
Hinta:
60 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Tämä opintojakso kuuluu Karjalan kielen ja kulttuurin perusopintokokonaisuuteen (humanistiset tieteet).

Sisältö: Karjalan alueen historia ja väestönkehitys, karjalaisten historia Venäjällä ja Suomessa.

Suoritustavat:

Suoritustapa 1) Kirjatentti Examissa 4 op: itsenäistä työskentelyä 108 t. Exam on sähköinen tenttipalvelu.

Suoritustapa 2) Kotitentti Moodlessa 4 op: itsenäistä työskentelyä 108 t (sovi tentin ajankohdasta vastuuopettajan kanssa).

Suoritustapa 3) Essee 4 op: itsenäistä työskentelyä 108 t. Esseen ohjeet saatavilla vastuuopettajalta.

Ajankohta: Kaikki suoritustavat: koko lukuvuosi, ei määrättyä tentti- tai palautuspäivää. Jos haluat tehdä kotitentin tai esseen kesällä, sovi asiasta vastuuopettajan kanssa toukokuun loppuun mennessä ilmoittautumisen jälkeen.

Oppimateriaali: Kirjatenttiin luettava kirjallisuus

1. KIRKINEN, HEIKKI, NEVALAINEN, PEKKA & SIHVO, HANNES 1994: Karjalan kansan historia s. 7-171 (160 s.);
  2. NEVALAINEN, PEKKA & SIHVO, HANNES (toim.) 1998: Karjala. Historia, kansa, kulttuuri s. 28-249 ja 255-302 (260 s.);
  3. HÄMYNEN, TAPIO (toim.) 1994: Kahden Karjalan välillä, kahden Riikin riitamaalla s. 17-107 (90 s.).

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Peppi-oppaassa (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen).

Suoritustapa:

Ajankohta: koko lukuvuosi, ei määrättyä tentti- tai palautuspäivää.

Oppimateriaali: Kirjatenttiin luettava kirjallisuus:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

• hallitsee yleiskuvan Karjalan alueen historiasta ja väestönkehityksestä Venäjällä ja Suomessa
  • tietää, miten asema kahden valtion rajalla on vaikuttanut Karjalan historiaan
  • tietää, mitkä historian tapahtumat ja vaiheet ovat olleet erityisen merkittäviä karjalaisten ja karjalan kielen kannalta.

Opintojakso kehittää seuraavia työelämätaitoja: tietämys Karjalan historiasta osana karjalan kielen tai karjalaisen kulttuurin asiantuntijatyötä; laajojen kokonaisuuksien hallinta, olennaisen erottaminen epäolennaisesta, sisällön tiivistäminen omaksi tekstiksi; (esseessä) lähteiden käyttö, tieteellisen tekstin lukeminen ja tiedon itsenäinen etsiminen ja lähdekritiikki, yhtenäisen tekstin kirjoittaminen luetun pohjalta, oman näkökulman yhdistäminen luettuun tutkimustietoon.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton

Ajankohta: koko lukuvuosi, ei määrättyä tentti- tai palautuspäivää.

Kampus: Exam-tentti Joensuussa ja Kuopiossa, myös vierailutenttimahdollisuus muissa suomalaisissa korkeakouluissa, jotka ottavat vierailutenttijöitä.

Suomi

Ilmoittaudu

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00