Johdatus tietojenkäsittelyyn, lv. 2023-2024

Verkko-opetus
Hinta:
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Informaatio, sen esittäminen ja tallentaminen ja sen käsittelemisen automatisointi. Ohjelmointi, ohjelmointikielet, ja kuinka niillä luodaan ohjelmia ja ohjelmistoja. Tiedon mallintaminen, tietokannat, tietoverkot ja kuinka tietoa hallitaan. Laskennan rajat. Suunnittelu, design ja älykkäät järjestelmät. Tietojenkäsittelyn ja tietojenkäsittelijän tehtävät ja vastuut yhteiskunnassa.

Kurssin jälkeen opiskelija tietää miten tietoa esitetään, tallennetaan ja käsitellään tietokoneilla tietää millaisia ongelmia tietojenkäsittelyn keinoin voidaan ratkaista. Hän tuntee millaisia asioita tietojenkäsittelytieteessä tutkitaan ja kehitetään, ja tunnistaa tietojenkäsittelijän vastuun ja riskit, ja tuntee tietojenkäsittelijän erilaisia työkuvia.

Suoritustavat: Joko aktiivinen osallistuminen harjoituksiin ja tehtävien tekeminen; tai tentti.

Toteutustavat: Aikataulutettu kurssi 06.09–27.10.2023. Opiskelu verkossa 95 t, luennot 16 t, verkkotehtävät 7 t, harjoitukset 14 t, tentti 3 t. Yksi harjoitusryhmä ja luennot toisesta kerrasta lähtien pidetään etänä Zoomin kautta, joten kurssin voi opiskella verkossa. Jos kurssin tahtoo suorittaa tentillä, se on Kuopiossa tai Joensuussa, mutta opiskelija voi järjestää itselleen EXAM-tentin jossain häntä lähellä olevassa niitä järjestävässä oppilaitoksessa: tenttipäivät ovat 27.10.2023, 1.12.2023 ja 9.1.2024. Näet tarkemman opetusaikataulun opinto-oppaasta.

Sillä valitsetko alta Kuopion vai Joensuun ilmoittautumislinkin ei ole väliä jos et suoritat kurssia tentin kautta.

Oppimateriaali: Kurssimateriaali verkossa. Vaihtoehtoisena ja täydentävänä materiaalina kirja/e-kirja Brookshear, Brylow: Computer Science: An Overview.

Kirjallisuuden hankinta-/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.Vuoden 2023 aikana aloitetut tietojenkäsittelytieteen opinnot ovat maksuttomia.

Tietojenkäsittelystä, tietokoneista ja alan opetustehtävistä kiinnostuneet, toisen asteen opiskelijat, tietojenkäsittelytiedettä sivuaineeksi tai täydennyskoulutukseksi tarvitsevat.

Päiväopetus
Suomi