Johdatus sukupuolentutkimukseen, luentokurssi, kevät 2024

Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Tämä opintojakso kuuluu valinnaisena opintojaksona Kulttuurintutkimuksen väyläopintoihin (humanistiset tieteet).

Sukupuolen ja seksuaalisuuden tutkimuksen lähtökohdat, peruskäsitteet, tutkimussuuntaukset ja tiedonlähteet. Sukupuolentutkimuksen taustat. Kriittisen ja reflektiivisen tutkimustiedon merkitys yhteiskunnan ja kulttuurin ilmiöiden analyysissa.

Suoritustavat:
Oppimispäiväkirja ja siihen liittyvät lukemistot ja tehtävät. Luennot 22 t, tehtävät ja itsenäinen työskentely 113 t. Luennot pidetään kevätlukukaudella 8.1.-25.3.2024. Luentopäiväkirjojen palautus 19.4.2024 mennessä. Luennot tallennetaan, joten ne voi katsoa omaan tahtiin jälkikäteen.

Oppimateriaali:

SARESMA, TUIJA & ROSSI, LEENA-MAIJA & JUVONEN, TUULA (2010) (toim.) Käsikirja sukupuoleen. Tampere, Vastapaino.

Muut mahdolliset oheismateriaalit ilmoitetaan luennoilla. Teosta käytetään ohjatusti yksilö- ja ryhmätöiden sekä oppimispäiväkirjan materiaalina.

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Peppi-oppaassa (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen).

Suoritustapa:

Oppimateriaali:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

• tuntee sukupuolentutkimuksen keskeiset näkökulmat, suuntaukset ja käsitteet
  • osaa tarkastella kriittisesti sukupuolta ja seksuaalisuutta koskevaa arkitietoa ja tutkimusta
  • tuntee sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvien merkitysten ja käytäntöjen historiaa ja suhdetta yhteiskunnan muuttumiseen
  • osaa soveltaa sukupuolentutkimuksen näkökulmia yhteiskunnallisten ja kulttuuristen ilmiöiden havainnointiin
  • osaa keskustella ja kirjoittaa oppimansa pohjalta pohtien ja kriittisesti.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Päiväopetus

Suoritettavissa kevätlukukaudella 2024.

Suomi

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00