Johdatus Python ohjelmointiin, lv. 2023-2024

Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Johdatus ohjelmointiin käyttäen Python-ohjelmointikieltä. Ohjelmointi prosessina, ohjelmiin perehtyminen, perusohjausrakenteet (peräkkäisyys, ehto, valinta) käyttötarkoituksineen, syöttö, tulostus ja tiedostonkäsittely, muuttujat ja niiden käyttötavat, muuttujien roolit, merkkijonot, listat, sanakirjat, modulaarisuuden idea ja hyödyntäminen funktioilla, olio ja periytyminen, yksinkertainen graafinen käyttöliittymä, dokumentointi ja testaus.

Kurssin jälkeen opiskelija:

• Osaa ratkaista helppoja ongelmia ja toteuttaa ongelmaa vastaavan ohjelman Python-kielellä.
  • Tietää mitä asioita kuuluu ohjelmointiprosessiin.
  • Tuntee ohjelmoinnin peruskäsitteet ja perusrakenteet (peräkkäisyys, ehto- ja toistorakenteet) sekä yksinkertaisia tietorakenteita (lista ja sanakirja).
  • Tuntee olion käsitteen ja osaa tehdä yksinkertaisia olioita.
  • Osaa tehdä ohjelmaan yksinkertaisen graafisen käyttöliittymän.
  • Tietää milloin mitäkin rakennetta kannattaa käyttää ja osaa rakenteiden käytön Python-kielellä.
  • Tietää ohjelmien dokumentoinnin periaatteet ja osaa dokumentoida omia ohjelmiaan.
  • Pystyy perehtymään toisten kirjoittamiin ohjelmiin, osaa tehdä niihin muutoksia sekä testata niitä.
  • Osaa etsiä, tunnistaa ja korjata ohjelmointivirheitä.
  • Tunnistaa eri ohjelmointikielten syntaktisia eroja.

Suoritustapa: Verkkotehtävät vapaalla aikataululla syyskuun 2023 alusta kevään 2024 loppuun. Toisen asteen opiskelijat (lukiolaiset ym.) voivat suorittaa kurssin osissa 2op+3op.

Toteutustapa: MOOC-kurssi verkko-opintoina DigiCampus-ympäristössä. Linkki kurssiin tutustumista varten on tässä.

Kirjallisuus: Verkkomateriaali. Oheismateriaalina: Jussi Kasurinen: Python ohjelmointiopas; Tony Gaddis: Starting out with Python, Pearson 2009 tai uudempi painos.

Kirjallisuuden hankinta-/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. Vuoden 2023 aikana aloitetut tietojenkäsittelytieteen opinnot ovat maksuttomia.

Kaikki ohjelmoinnista kiinnostuneet tai ohjelmointitaitoja työssään tarvitsevat; lukiolaiset.

Vuoden 2023 aikana aloitetut tietojenkäsittelytieteen opinnot ovat maksuttomia. Vuoden 2024 alusta opinnot maksavat 15 e/op. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Kellonajasta riippumaton
Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin.

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00