Johdatus kasvatustieteisiin, koulutuskohtainen osa (kasvatus- ja aikuiskasvatustiede), lv 2023-2024

Avoin yliopisto
smart for good
Laajuus:
3 opintopistettä
Kampus tai kaupunki:
Joensuu
Kategoria:
Opetus, kasvatus ja psykologia
Toteutusmuoto:
Etäopetus
Hinta:
45 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö

Koulutusalan tieteellinen perusta ja sille keskeiset käsitteet. Koulutusalalle ominaisia tutkimuskohteita ja tutkimusmenetelmällisten lähestymistapojen esimerkkejä.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

•osaa tulkita kasvatusalan keskeisiä käsitteitä oman kasvatustieteellisen alansa näkökulmasta

•osaa soveltaa kasvatusalan menetelmällisiä lähestymistapoja oman tieteen-ja koulutusalansa tutkimuskysymyksiin

•tuntee kriittisen tieteellisen ajattelun perusteita

Kohderyhmä

Opintojakso sopii kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen perusteista kiinnostuneille

Huom!

Johdatus kasvatustieteisiin, koulutuskohtainen osan 3 op (kasvatus- ja aikuiskasvatustiede) tulee suorittaa joko samaan aikaan kuin jakson yhteinen osa tai sen jälkeen.

Suoritustavat

Luennot (myös etäosallistumismahdollisuus ja tallenteet) 4 t (kasvatustiede 2 t ja aikuiskasvatustiede 2 t); luentoihin sekä luento-, oppi-ja oheismateriaaliin pohjautuvat soveltavat tehtävät 20 t, itsenäinen työskentely 57 t.

Toteutustavat

Luennot 4 t (kasvatustiede 2 t ja aikuiskasvatustiede 2 t).

Luentoihin sekä luento-, oppi- ja oheismateriaaleihin pohjautuvat soveltavat tehtävät.

Luennot pidetään syyslukukaudella Joensuun kampuksella (myös etäosallistumismahdollisuus ja tallenteet). Soveltavien tehtävien vastauksia arvioidaan joulu-, huhti- ja elokuussa.

Oppimateriaalit:

Ronkainen, S., Pehkonen, L., Paavilainen, E., & Lindblom-Ylänne, S. 2011. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: SanomaPro.

TAI

Vilkka, H, 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus (ei kirjan lukua 1 Tutkimus työelämässä). Saatavilla myös sähköisenä.

Oheismateriaalit:

Verkkoympäristössä jaettu sähköinen aineisto

Kasvatus-lehden sähköiset artikkelit

Aikuiskasvatus-lehden sähköiset artikkelit

HUOM!

Soveltavien tehtävien vastauksia arvioidaan joulu-, huhti- ja elokuussa. Jos tavoitteena on tehtävänpalautus joulukuussa (7.12.2023), opintojakso tulee aloittaa ja  verkkoympäristöön kirjautua viimeistään 23.10.2023. Jakson viimeinen palautuspäivä on 12.8.2024, jolloin opintojakso tulee aloittaa ja  verkkoympäristöön kirjautua viimeistään  31.5.2024.
Huomioi: avoimeen yliopistoon ilmoittautuminen päättyy/tulee tehdä reilua viikkoa aiemmin.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Pepin opinto-oppaassa.
Avaa sivun yläosassa oleva sininen toteutus-palkki ja katso tarvittaessa opetuksen aikataulu mahdollisesta opetusryhmästä. ”Avoimen pienryhmä” on tekninen nimike, ei oikea opetusryhmä.

Soveltavien tehtävien vastauksia arvioidaan joulu-, maalis- ja elokuussa

Huomaa, että avoimen yliopiston opiskelijaksi ilmoittautuminen päättyy noin viikkoa aiemmin kuin opetukseen ilmoittautuminen Pepissä.

Suomi

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00