Johdatus karjalan kieleen ja kulttuuriin, essee, lv 2023-2024

Kampus tai kaupunki:
Joensuu
Kategoria:
Kielet ja viestintä, Historia ja kulttuuri
Toteutusmuoto:
Itsenäinen opiskelu
Hinta:
45 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Tämä opintojakso kuuluu Karjalan kielen ja kulttuurin perusopintokokonaisuuteen (humanistiset tieteet).

Karjalan alueen historia. Karjalan kielen ja murteiden kehittyminen. Karjalan kielen piirteet. Karjalan uhanalaisena kielenä. Karjalaisen kulttuurin osa-alueita.

Suoritustavat:

1) Lähi- ja/tai etäopetuskurssi 3 op: luennot 18 t (saatavissa myös tallenteina), kotitentti eLearnissa 2 t, itsenäistä työskentelyä (karjalan kielen tukemiseen liittyvä pieni tehtävä) 61 t. Ajankohta: syyslukukauden 1. periodilla.

2) Essee 3 op: itsenäistä työskentelyä 81 t. Esseen ohjeet saatavilla vastuuopettajalta. Ajankohta: Koko lukuvuosi.

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Peppi-oppaassa (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen).

Suoritustavat:

Suoritustapa 2) Essee 3 op: itsenäistä työskentelyä 81 t. Esseen ohjeet saatavilla karjalan perusopintojen eLearn-oppimisympäristössä.

Suorittamisen ajankohta: koko lukuvuosi.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

• tuntee Karjalan alueen historian pääpiirteet ja niiden merkityksen kielen kannalta
  • tuntee pääpiirteissään karjalan kielen historialliset vaiheet ja sen, miten karjalan murteet ovat muotoutuneet ja mitkä ovat niiden puhuma-alueet
  • tunnistaa karjalan kielen keskeiset piirteet ja osaa eritellä karjalan ja sen eri murteiden piirteitä etenkin suomen kieleen verraten
  • tuntee karjalan kielen nykytilanteen uhanalaisena kielenä ja tietää, millaisin toimin kieltä pyritään elvyttämään
  • tuntee pääpiirteittäin karjalaisen kulttuurin osa-alueita.

Opintojakso kehittää seuraavia työelämätaitoja: (suoritustapa 2) oman työskentelyn hallinta, ajanhallinta, lähteiden käyttö, tieteellisen tekstin lukeminen ja tiedon itsenäinen etsiminen ja lähdekritiikki, yhtenäisen tekstin kirjoittaminen luetun pohjalta, oman näkökulman yhdistäminen luettuun tutkimustietoon.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton

Suoritustapa 2, essee: koko lukuvuosi, ei määrättyä palautuspäivää. Jos haluat tehdä suorituksen kesällä, sovi asiasta vastuuopettajan kanssa toukokuun loppuun mennessä ilmoittautumisen jälkeen.

Suomi
muu

Opetuskielet ovat suomi ja karjala.

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin.

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00