Johdanto ihmisen biologiaan ja tuki- ja liikuntaelimistö (JIBTU), syksy 2024

Kampus tai kaupunki:
Kuopio
Kategoria:
Sosiaali- ja terveysala, Ympäristö- ja luonnontieteet
Toteutusmuoto:
Verkko-opetus, Itsenäinen opiskelu
Hinta:
40 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Opintojakso aloittaa ihmisen biologian opintojaksokokonaisuuden, joilla käsitellään ihmisen elinjärjestelmiä ja niiden toiminnan säätelyä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää ja pystyy nimeämään keskeisten anatomisten, solubiologisten ja fysiologisten termiensisällön ja merkityksen. Pystyy tunnistamaan ja nimeämään tuki- ja liikuntaelimistön anatomiset rakenteet ja hahmottamaan rakenteiden suhteet toisiinsa. Ymmärtää liikkumisen fysiologian perustermistön ja toimintaperiaatteet. Hallitsee perustiedot tuki- ja liikuntaelimistön sairauksista sekä yleiskatsauksen soluvaurioista ja kasvainkäsitteestä.

Opintojakso on tarjolla: 2.9.2024-7.10.2024

Sisältö: Terveystieteellinen terminologia. Elimistö, kudokset, solut. Lepo- ja aktiopotentiaali. Lihasten, luiden ja nivelten makroskooppinen rakenne, sijainti ja toiminta. Soluvaurio, kasvaimet, luuston sairaudet, reumataudit.

Suoritustapa: Jakson pakollisten oppimistehtävien, testien, itsearvioinnin ja lopputentin suorittaminen Moodle-ympäristössä.

Arviointi: Jakson arviointiasteikko 0 (hylätty) – 5 (erinomainen)

Kirjallisuus: Leppäluoto, Kettunen, Rintamäki, Vakkuri, Vierimaa, Lauri: Anatomia ja fysiologia, rakenteesta toimintaan, Sanoma Pro
Löytyy ekirjana UEFin kirjastosta; primon pysyvä linkki kirjalle: https://primo.uef.fi/permalink/358FIN_UOEF/10iob6c/alma9914882633605966

Verkko- ja Moodlemateriaali, Visible Body –tietokanta.

Lisäksi suositeltava kirja: Vauhkonen, Holmström: Sisätaudit, Sanoma Pro, 4.-5. Painos (2012 tai uudempi)

Tämä opintojakso on osa Ihmisen biologian perusopintoja. Voit suorittaa perusopinnot yksi jakso kerrallaan, tai ostamalla kerralla yhden lukuvuoden opiskeluoikeuden koko kokonaisuudelle. Kokonaisuuden hinta on 15 e/op, ja yksittäisten opintojaksojen 20 e/op. Et voi ostaa kokonaisuutta jos olet ostanut yksittäisiä jaksoja.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot

Kellonajasta riippumaton

2.9.-7.10.2024, lopputentti 7.10., 1.uusinta 7.11. ja 2.uusinta 5.12.2024

Opintojaksolle ilmoittautuminen viimeistään 27.8.2024.
Ilmoittautumalla ja maksamalla hankit itsellesi opinto-oikeuden.

Suomi

Ilmoittaudu